Wat komt er in 2026 op je af als je met een bestelbus of vrachtauto rijdt? We zetten de zes belangrijkste ontwikkelingen op een rij én hoe jij daarop kunt inspelen. Zo betaal je vanaf 1 juli 2026 vrachtwagenheffing, worden de eisen voor de aanleg van laadpalen aangescherpt en komen er nieuwe zero-emissiezones.
1. Vrachtwagenheffing vanaf 1 juli 2026
Vanaf 1 juli 2026 geldt in Nederland de vrachtwagenheffing. Dit betekent dat eigenaren van vrachtwagens (> 3.500 kg) per kilometer belasting gaan betalen op alle snelwegen en een aantal hoofdwegen. Hoe schoner en lichter de truck, hoe lager het tarief per gereden kilometer. Dit stimuleert duurzaam transport. De huidige Eurovignet-heffing vervalt op 1 juli. Ook daalt de motorrijtuigenbelasting voor trucks flink: voor voertuigen tot 12 ton verdwijnt die zelfs volledig. Bereid je op tijd voor: reken uit wat jouw kosten worden als je met dieseltrucks rijdt en bekijk of investeren in een elektrische truck loont. Lees meer over de vrachtwagenheffing
2. AanZET-subsidie voor emissievrije trucks
De overheid helpt bij de aankoop van zero-emissie vrachtauto’s via de AanZET-subsidieregeling. Op 27 januari 2026 start er opnieuw een subsidieronde, met een fors verhoogd budget van 78 miljoen euro. Het subsidiebedrag kan oplopen tot 115.200 euro per truck, afhankelijk van voertuigcategorie en bedrijfsgrootte. Let op: de interesse in de subsidie is enorm en de pot raakt vaak snel op. Begin op tijd met je aanvraagvoorbereiding; vanaf 21 januari kun je je aanvraag al klaarzetten. Lees meer over AanZET
3. Korting motorrijtuigenbelasting elektrische bestelbussen verdwijnt
Rijd je in een elektrische bestelbus? Vanaf 1 januari 2026 betalen elektrische bestelwagens het volle tarief motorrijtuigenbelasting. Tot eind 2025 geldt er nog 75 procent korting, maar die vervalt dus vanaf 2026. Ondanks het wegvallen van de korting blijft elektrisch rijden onder de streep vaak nog wel voordeliger dan rijden met een diesel.
4. Nieuwe zero-emissiezones in 2026
Steeds meer gemeenten voeren een zero-emissiezone in voor bestel- en vrachtwagens. In 2025 startten al achttien steden, waaronder Maastricht, en in 2026 komen daar nieuwe gebieden en steden bij. Te weten Schiphol (1 januari), Arnhem (1 juni) en Dordrecht (1 juli). Ook breidt Den Haag zijn bestaande zone uit richting Scheveningen. Daarmee telt Nederland eind 2026 in totaal 21 steden/locaties met een zero-emissiezone. In Venlo start de zero-emissiezone op 1 januari 2027. Rijd je met bestel- of vrachtauto’s in een van deze steden, bereid je dan op tijd voor om er zaken te kunnen blijven doen als de zero-emissiezone er start. Daarnaast kan het slim zijn om te onderzoeken of stadslogistieke hubs een rol kunnen spelen in jouw logistieke proces. Via regionale overslagpunten – zoals Cityhub of Goederenhubs – kan de last mile binnen zero-emissiezones volledig uitstootvrij worden verzorgd. Zo blijft je belevering gegarandeerd, ook als je eigen voertuigen (nog) niet emissievrij zijn.
5. Euro 5 bestelauto: laatste jaar toegang tot zero-emissiezones
In de Nederlandse steden waar zero-emissiezones gelden, waaronder Maastricht, zijn bestel- en vrachtauto’s op fossiele brandstoffen niet zomaar toegestaan. Tot 2030 geldt er een overgangsregeling. Heb je een bestelbus met een Euro 5-dieselmotor (emissieklasse 5)? Dan mag je die nog tot 1 januari 2027 in de zero-emissiezones gebruiken. Check in 2026 welke voertuigen dit betreft in jouw wagenpark en maak op tijd een vervangingsplan.
Voor mkb’ers, zzp’ers, stichtingen en verenigingen gevestigd in Maastricht is er tot en met 2027 een gemeentelijke subsidieregeling voor onder andere de aanschaf of financial lease van een nieuwe of tweedehands elektrische bestelbus of licht elektrisch voertuig (LEV). Kijk voor meer informatie op www.zesmaastricht.nl.
6. Eisen voor aanleg laadpalen
Voor utiliteitsgebouwen (zoals kantoren) gelden vanaf halverwege 2026 scherpere eisen voor de aanleg van laadpalen en loze leidingen voor laadpalen. De volgende eisen gelden dan bij nieuwbouw en ingrijpend renoveren van gebouwen met meer dan 5 parkeerplaatsen:
-
Minimaal 1 laadpunt per 5 parkeerplaatsen. Bij kantoorgebouwen zelfs minimaal 1 laadpunt per 2 parkeerplaatsen.
-
Voor bekabeling voor 50 procent of meer van de parkeerplaatsen, leidingdoorvoeren voor de rest.
Ook voor bestaande bouw gelden er aangescherpte eisen vanaf 1 januari 2027. Lees meer over deze verplichtingen voor laadpalen op de website van de RVO.
Onderneem op tijd actie, laat je gratis adviseren
Zoals je ziet, brengt 2026 flinke veranderingen met zich mee. Bespaar geld door op tijd in te spelen op deze nieuwe regels. Ons Team Logistiek staat voor je klaar om je persoonlijk te helpen – van subsidieadvies tot praktische tips voor een toekomstbestendig wagenpark. Neem contact op voor gratis advies op maat.
Laat je gratis adviseren door de experts van Zuid-Limburg Bereikbaar