Jasper Ebus, 26 jaar, is mede-eigenaar van de startup Stactics. Ongeveer 4 jaar geleden startte hij, samen met twee andere Limburgse jongens, het databedrijf naast hun studie aan de Technische Universiteit (TU) in Eindhoven. Het begon als een hobbyproject, maar werd steeds groter. Na het afstuderen stromen de jonge ondernemers het bedrijf in. Inmiddels bestaat het Stactics team uit 8 medewerkers die samen ‘de nieuwe generatie data professionals’ vormen.
‘We zijn elke dag bezig met dingen die we leuk vinden: dataoplossingen bouwen voor onze klanten. Het is een stukje procesoptimalisatie, we denken altijd dat iets beter kan door data in te zetten. We geloven ook echt in die kracht van data. Dit proberen we zo breed mogelijk uit te rollen. Voornamelijk in Limburg en Brabant, om ons heen in Eindhoven. In de basis zijn we gestart bij gemeentes en steeds verder uitgebreid. Nu groeien we in diverse maakbedrijven, maar ook bedrijven in de sensoriek bijvoorbeeld. Als er maar iets met data kan.’
"We denken altijd dat iets beter kan door data in te zetten. We geloven ook echt in die kracht van data."
Waarom ben je bezig met duurzaam ondernemen?
‘We zijn een databedrijf en geloven heilig in de kracht van data. Onze missie is om dat ieder bedrijf te laten ervaren, maar wel op hun eigen manier. Om je heen hoor je steeds meer over AI. Iedereen lijkt blind en extreem op AI te willen inzetten. Maar die complexe AI zonder plan of concreet doel inzetten, dat is naar onze mening helemaal niet duurzaam.
Ik denk echt dat we veel aan AI gaan hebben in de toekomst. We moeten het alleen wel verstandig en op een duurzame manier aanpakken. Vanuit onze visie zetten we data en AI in om de mens te verrijken en te ondersteunen, zodat je meer tijd hebt om te doen wat je nu echt zelf wil als werknemer. Focussen op dingen die jij leuk vindt aan je werk en daar meer tijd aan kunnen besteden. Voor ons is dat duurzaam ondernemen.
Uiteindelijk zijn je mensen het belangrijkste. En die kun je echt goed helpen door data of AI op een verstandige manier te gebruiken.’
Wat is er, volgens jou, nodig om de weg naar een duurzame samenleving te versnellen?
‘Innovatie is hierin de heilige graal. Bedrijven moeten hun eigen status quo durven uit te dagen. Kijk wat je zelf kunt doen om duurzamer aan de slag te gaan. Hoe je efficiënter kunt zijn in de dingen die je al doet. Hoe je data inzet om van je onderbuikgevoel af te komen. Dan kun je echt innovatieve stappen zetten.
Ten tweede is kennisdeling essentieel. Er is behoefte aan concrete voorbeelden uit de praktijk. Deel wat voor jouw bedrijf heeft gewerkt en inspireer anderen om ook stappen te zetten. Het is heel mooi om te luisteren naar succesverhalen van miljoenenbedrijven. Maar wat ik juist interessant vind, zijn de mkb-bedrijven die een klein stapje hebben gezet en waar dit veel impact heeft gehad. Kennisdelen rondom die kleine, haalbare verbeterslagen is heel belangrijk in de versnelling naar een duurzamere samenleving.’
"Het is heel mooi om te luisteren naar succesverhalen van miljoenenbedrijven. Maar wat ik juist interessant vind, zijn de mkb-bedrijven die een klein stapje hebben gezet en waar dit veel impact heeft gehad."
Wat draag jij bij aan een slimmer, duurzamer en/of gezonder Limburg?
‘Stactics is gevestigd in Eindhoven, op de High Tech Campus. Desondanks hebben we veel klanten in Limburg. Elke dag bouwen we samen aan nieuwe dataoplossingen waarmee we die bedrijven steeds een stukje beter maken. Ons motto is dan ook: Samen slimmer.
Voor ons varieert dat van een roadmap bouwen met alle kleine stapjes die je moet zetten om te digitaliseren, tot de meer geavanceerde oplossingen zoals de AI-modellen. Denk aan een model dat telers informeert wanneer ze hun gewas het beste water kunnen geven om de groei te bevorderen. Of een model dat tijdens de piek van energieopwekking aangeeft dat de wasmachine kan draaien.
We bouwen deze dataoplossingen soms heel specifiek op basis van klantwens. Bij gemeentes zijn het juist vaak dezelfde vragen. Kijken welke data er al is en hoe die beter te benutten.’
Hoe kunnen andere organisaties/ondernemers die omslag maken? Heb je nog tips?
‘Wacht niet, maar start. Je hoeft niet meteen baanbrekend te zijn. Of hele complexe AI toe te passen. Begin gewoon klein. Praat met je medewerkers, kijk waar de knelpunten zitten en probeer deze aan te pakken. Vaak kun je data inzetten om die kleine uitdagingen op te lossen en dan krijg je een soort vliegwieleffect. En zo zet je al je eerste stap richting duurzame digitalisatie.
Daarnaast noem ik weer kennisdelen. Iedereen houdt de informatie nog een beetje voor zich. Maar stiekem zijn veel bedrijven al bezig met duurzaam digitaliseren. Je hoeft elkaar niet zozeer als concurrentie te zien, stel je open. Er is echt wel genoeg werk voor iedereen. Uiteindelijk hebben we allemaal baat bij duurzaamheid en een duurzame toekomst. En daar mogen we elkaar wel bij helpen vind ik.’
Waarom ben je lid van shiftLimburg?
‘Allereerst om ons netwerk in Limburg te vergroten. We hebben grote ambities in Limburg qua groei. Via shiftLimburg kunnen we kennismaken met andere bedrijven.
Stactics is nog jong. Enerzijds hebben we echt al leuke projecten gedaan en kunnen we ook mooie resultaten delen. Anderzijds komen we net kijken. We zijn gedreven en krijgen veel energie door te leren. Ook zijn we benieuwd wat er in Limburg al gedaan wordt, en wie actief is op het gebied van digitalisering. Daar krijg niet alleen ik, maar ons hele team veel energie van.’