Als de laatste dag van houdbaarheid is aangebroken, gaan ze alsnog over de toonbank voor een minimale prijs van 25 cent. Supermarktketen Lidl wil op deze manier voedselverspilling tegengaan.
Vooralsnog gaat deze proef van enkele weken van start in 23 Lidl filialen rond Amersfoort en in ’t Gooi. Het afprijzen van versproducten is vooral op brood, vlees, groente- en fruitboxen van toepassing. Indien de strijd tegen voedselverspilling met deze stunt een succes wordt, wil de supermarkt dit landelijk invoeren. Tot voor kort verkocht Lidl, net zoals andere supermarkten, producten tot de laatste dag voor de ten-minste-houdbaar-tot-datum.
Meerdere manieren in strijd tegen voedselverspilling
Tevens heeft Lidl de samenwerking met de app Too Good to Go aangekondigd. Via deze app wordt aangegeven waar een goedkoop boodschappenpakket gekocht kan worden van verse producten die bijna over datum zijn. Ook andere supermarkten hebben manieren om voedselverspilling tegen te gaan ingevoerd. Voorbeelden zijn de elektronische prijskaartjes, waar automatische kortingen op producten doorberekend zijn of zijn verpakkingen herbruikbaar gemaakt.
Invloed kabinet
Het Kabinet wil voor 2030 de voedselverspilling halveren. De gemiddelde Nederlander gooit jaarlijks 41 kilo voedsel weg. Rond 2,5 miljard kilo voedsel wordt verspild in de keten van leverancier naar winkel en consument. Supermarkten zijn verantwoordelijk voor 4% van de verspilling en hebben tevens een grote invloed op het gedrag van hun leveranciers.
Bronnen: Volkskrant, Het Parool