Begin 2019 heeft Provincie Limburg onderzoek laten doen naar de associaties die Nederlanders hebben bij eten en drinken in Limburg, het culinaire imago van de provincie en het marktaandeel van culinaire activiteiten tijdens vakanties en dagjes uit.
Volgens FoodLab Limburg bieden de resultaten volop kansen voor het verder culinair profileren van onze provincie. FoodLab Limburg is een samenwerkingsverband tussen Gilde Opleidingen, Arcus College en de Limburgse horeca.
Activiteiten rond streekproducten populair
Culinaire activiteiten die samenhangen met streekproducten worden het meest ondernomen. Limburg scoort bij vrijwel alle activiteiten bovengemiddeld. Vooral het bezoek aan brouwerijen is populair (circa 30%).
Limburg meest culinaire provincie
Nederlanders associëren Limburg vooral met vlaai, bier, asperges en zuurvlees. Slechts 20% van de onderzochte personen heeft géén food associatie met Limburg, wat lager is dan gemiddeld.
Van alle onderzochte provincies heeft Limburg het beste culinaire imago. De hoogste imagoscores krijgt Limburg op de aspecten ‘eten en drinken is een sterk punt van deze provincie’ en ‘inwoners van deze provincie weten te genieten van het goede leven’. Zo’n 70% van de respondenten is het met deze stellingen (helemaal) eens.
Bekijk hier het complete onderzoeksrapport
Meer uit Limburg halen
De uitkomsten van dit onderzoek versterken de overtuiging van FoodLab Limburg dat het culinaire imago van Limburg nog volop kansen biedt: voor de agrofood en het toerisme. FoodLab Limburg gaat hier met streekproducenten en ondernemers in horeca en hospitality over doorpraten tijdens de Trots op Limburg themabijeenkomsten op 7 en 8 mei. Ook Kiempunt lezers zijn van harte welkom.
bronnen: Provincie Limburg, FoodLab Limburg