Het is weer mogelijk om aanvragen in te dienen voor de kennistrajecten Korte Ketens Marketing en Big Data van LIOF/ LimburgAgrofood in samenwerking met de HAS. De kennistrajecten zijn bedoeld voor ondernemers die in korte tijd meer over het thema korte ketens of big data willen leren om het vervolgens in het eigen bedrijf te kunnen toepassen, met ondersteuning van studenten van de HAS.
Eerst volg je een aantal masterclasses over deelthema’s, daarna gaan 2 à 3 afstudeerders van diverse opleidingen van de HAS met jouw specifieke ondernemersvraag aan de slag, onder begeleiding van docenten. De ondernemers die op dit moment al een kennistraject doorlopen zijn enthousiast; door kennis/ ervaringen te delen en door de frisse blik van studenten maken ze sneller concrete stappen.
Korte Keten Marketing Expeditie
Wil je als ondernemer in de land- of tuinbouw meer grip op de keten? Wil je jouw positie in de keten verder versterken, zelf meer marge pakken en dus ook dichter bij de consument staan? Maar weet je nog niet hoe? Dan is dit traject iets voor jou. Samen met studenten, docenten en lectoren van HAS Hogeschool in Venlo ontwikkel en realiseer je jouw eigen korte keten initiatief. De businesscase wordt uitgewerkt door laatstejaarsstudenten onder begeleiding van docenten.
De start is in september 2019 met vier masterclasses, waarin je de laatste inzichten, onderzoeken en ontwikkelingen op dit terrein te horen krijgt. Ook breng je je eigen casus in, die wordt geanalyseerd en besproken in elke sessie. Onderwerpen zijn onder andere: Ken je consument, de waardepropositie, Food & Business marketing en lanceren van je product.
Big Data, nieuwe business
Ondernemers in land- en tuinbouw gebruiken data om de teelt nog verder te optimaliseren, bedrijven in de foodretail en foodservice gebruiken data voor het voorspellen van de vraag. En de consument baseert op zijn beurt aankoopbeslissingen steeds vaker op data over de herkomst, duurzaamheid, gezondheid en prijs. Die dataficatie van de gehele voedselketen leidt tot nieuwe verbindingen in de keten, efficiëntere en duurzamere productieprocessen (smart farming), maar ook geheel nieuwe verdienmodellen en samenwerkingen gebaseerd op innovatieve dataplatforms (data hubs, e-commerce, smart logistics).
Ben jij primair producent en vraag je je af wat jouw positie wordt in dit datageweld? Welke nieuwe businessmodellen er ontstaan en wat het zou kunnen bijdragen aan jouw onderneming? Als jij speelt met een idee of een bestaand initiatief rond Big Data succesvol verder wilt brengen, dan is dit traject perfect voor jou.
De start is begin september met een viertal masterclasses, gevolgd door de uitwerking van jouw eigen businesscase/initiatief met behulp van studenten en experts van de HAS.
Er wordt onder andere aandacht besteed aan dataficatie van de land- en tuinbouwketen, mogelijkheden van big data, datawise worden en de waardepropositie van big data.
Interesse?
Wil je deelnemen aan een van deze expedities, dien dan zo snel mogelijk een aanvraag in voor het kennistraject. Er is plek voor minimaal 5 ondernemingen die gebruik kunnen maken van de subsidieregeling van LimburgAgrofood voor dit kennistraject en de ondernemers zullen worden beoordeeld op deelname hieraan.
Tijdsinvestering
Je bezoekt 4 maal een masterclass van 16.00-20.00 uur. Daarnaast wordt er wat tijd gevraagd voor voorbereiding van de masterclasses. En uiteraard denk je mee als de studenten jouw businessplan uitwerken en een start maken met de implementatie.
Financiële bijdrage
De expeditie wordt mede gefinancierd door LIOF vanuit het programma LimburgAgrofood, waardoor jouw eigen bijdrage beperkt blijft tot € 2500,- van de totale kosten van € 10.000,- (excl. BTW).
Locatie en data
De masterclasses vinden plaats bij HAS Hogeschool in Venlo. De uitwerking van de businesscase vindt gedeeltelijk plaats op jouw eigen bedrijf en op de HAS. De expedities starten begin september 2019.
Je kunt deelname aanvragen via dit formulier.
Meer informatie
Eerst meer info? Neem contact op met Niek Theunissen van LIOF: niek.theunissen@liof.nl of 06-153 64 495.