Werkgevers ontdekken de kracht van #dagjemeedraaien

Datum van item

8 oktober 2024

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

18x bekeken

DAYDAY

#dagjemeedraaien — © Leo Loopbaan

Mensen ervaren een bedrijf graag voordat ze de keuze maken voor een baan of stage, zo blijkt uit onderzoek. Doe daarom mee aan #dagjemeedraaien. Met dit unieke Limburgse initiatief nodig je mensen via een korte video uit voor een kijkje in je keuken. Je profileert je bovendien als werkgever.

‘Droom je van een uitdagende baan met leuke collega’s, legendarische teamuitjes, glanzende carrièrepaden en de allerlekkerste koffie? Kom erbij, join the fun!’ Dit soort ronkende vacatureteksten trekt mensen niet meer over de streep, merkten Limburgse werkgevers. Vanuit arbeidsmarktplaats.eu, het succesvolle platform dat opgericht werd om ontslagen VDL Nedcar-medewerkers aan nieuw werk te helpen – kwamen zij met het idee voor een nieuwe manier van recruitment: #dagjemeedraaien.

 

Elkaar leren kennen

Het idee achter het concept is simpel: de beste matches ontstaan als werkgevers en werkzoekenden elkaar in de praktijk meemaken. Door mensen mee te laten lopen, zien ze wat een functie inhoudt, hoe de sfeer bij een bedrijf is, hoe mensen met elkaar omgaan. Andersom leer je als werkgever de kandidaat kennen. Is hij nieuwsgierig, wil hij graag leren? Past hij bij je?

 

Het eerlijke verhaal

Meelopen dus. Maar hoe bereik je geïnteresseerde mensen? Dat gebeurt via een korte video. Daarin leg jij als ondernemer – of een medewerker – uit hoe het er aan toe gaat in je bedrijf. De focus ligt daarbij op het eerlijke verhaal, dus ook mindere aspecten komen aan bod. Denk aan overuren draaien, in ploegen werken of taken uitvoeren die niet bij je functie horen. Ook kun je ingaan op eventuele vooroordelen over de sector. De video wordt gedeeld via de site en socials van arbeidsmarktplaats.eu en andere netwerken. En natuurlijk via je eigen kanalen.

 

Ook goed voor je imago

Een #dagjemeedraaien is ook interessant om studenten en leerlingen in het voortgezet onderwijs te interesseren voor je bedrijf en de sector. Nodig vooral ook docenten en andere belangstellenden uit; je hoeft het niet per se rondom een vacature te organiseren. Door je open te stellen, zet je je bedrijf op het netvlies van mensen. Zo worden zij je ambassadeur.

 

Doe je mee?

Een #dagjemeedraaien is een laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf en omgekeerd. Door een subsidie is deelname nu extra voordelig. Kijk op arbeidsmarktplaats.eu voor alle ins en outs. Zo’n veertig bedrijven doen al mee. Het concept is nog in ontwikkeling, je kunt ook meedenken over hoe we het verder kunnen brengen. Meedoen, dus!

 

Bron: De Limburger

h2