De symbolische fruitmand en stoelmassages die je ziet in vacatureteksten laten zien dat vitaliteit een lokkertje begint te worden, iets waar mensen naar zoeken. Als bedrijf wil je laten zien dat je een aantrekkelijke werkgever bent door vitaliteit in de bedrijfscultuur te verankeren. Hoe begin je eraan?
René Lipsch – © Aron Nijs
Zuid-Limburg Bereikbaar werkt samen met René Lipsch. Hij is eigenaar van OperaSana, een bedrijf dat zich richt op het vitaal maken én houden van bedrijven. Dit doet hij o.a. door het inzetten van een VitOScan. Zuid-Limburg Bereikbaar biedt werkgevers aan om een VitOScan af te nemen om in kaart te brengen hoe ze ervoor staan en waar de verbeteringen zijn. Gemeente Kerkrade en VISTA College waren al actieve werkgevers op vlak van vitaliteit en de VitOScan leverde ze nog meer inzichten op.
Vitaliteit is maatwerk
René Lipsch raadt bedrijven die vitaliteit en actieve mobiliteit willen verbeteren het volgende aan:
- Breng verbeteringen aan vanuit de werkgeversaanpak. Waarom fietsen je medewerkers momenteel niet? De oorzaken kunnen bij jou liggen als werkgever, mogelijk kun je veranderingen aanbrengen die de werknemer wel stimuleert te fietsen.
- Vitaliteit is onderdeel van je employer branding (employer brand is het imago dat mensen toekennen aan je bedrijf). Vitaliteit is steeds meer een lokkertje in de werving van personeel en het hoort er gewoon bij dat je organisatievitaliteit belangrijk vindt. Een rondje wandelen of thuiswerken moet mogelijk zijn.
- Vlieg vitaliteit aan als een managementthema door voortdurend vanuit onderzoek bezig te zijn met de vraag: waar hebben je medewerkers echt behoefte aan?