© Beeldbank Dachthetniet.nl
In Limburg gaat in februari een grootschalige campagne van start die gericht is tegen digitale criminaliteit. Het doel van het voorlichtingsoffensief, getiteld ‘Dacht het niet!’, is het vergroten van bewustwording en het veranderen van gedrag.
Dacht het niet!, heeft betrekking op het zinnetje dat ondernemers, jongeren, senioren en alle anderen die de kans lopen in aanraking te komen met cybercriminelen, moeten zien te onthouden, aldus de initiatiefnemers. ‘Dacht het niet!’, moet een natuurlijke reflex gaan worden, wanneer iemand online wordt gevraagd bepaalde vertrouwelijke informatie te verstrekken. Door zich voor te doen als bekenden van het slachtoffer, lukt het criminelen in veel gevallen grote schade aan te richten.
Ddos-aanval
Met name ondernemers, senioren en jongeren zijn gewilde slachtoffers van cybercriminelen, aldus Taskforce Cyber Limburg, de initiatiefnemer van de campagne. Taskforce Cyber Limburg is een samenwerking van verschillende organisaties waaronder de provincie, het openbaar ministerie, het Platform Veilig Ondernemen (PVO) en de veiligheidsregio’s.
Dat ogenschijnlijk eenvoudige handelingen kunnen leiden tot een enorme schade, werd afgelopen week weer eens duidelijk bij een ddos- aanval op Surf, een coöperatie waarbij meer dan honderd onderzoeks- en onderwijsinstellingen zijn aangesloten. Door de aanval – en de gevolgen ervan – werden grote delen van het onderwijs gedurende lange tijd volledig lamgelegd.