StoneCycling
StoneCycling: duurzame designbakstenen
Designbakstenen van verpulverd afval
“Ooit begonnen wij met een idee: kun je van bouw- en sloopafval nieuwe bouwmaterialen maken?” denkt Ward terug. Het idee voor StoneCycling ontstond tien jaar geleden, toen mede-oprichter Tom van Soest aan de Design Academy in Eindhoven studeerde. Als afstudeerproject maakte hij designbakstenen die grotendeels bestonden uit verpulverd afval. “Dit afstudeerproject leidde tot een prototype én onze eerste potentiële klanten”, vertelt Ward.
22.830 kilo bouwafval in de gevel
In 2015 was het eerste project een feit. In Rotterdam werd een pand gerealiseerd dat is opgebouwd uit WasteBasedBricks van StoneCycling. In de buitengevel is 22.830 kilo bouwafval verwerkt. Dergelijke projecten gaan niet over één nacht ijs, benadrukt Ward: “De markt waarin wij actief zijn is er een van de lange termijn. De doorlooptijd van projecten kan zomaar enkele jaren zijn. Het is daarom nodig om flink te investeren voordat er ook maar één steen ligt. In productontwikkeling, marketing en verkoop.”
‘StoneCycling is een echte netwerkorganisatie’
‘StoneCycling is een echte netwerkorganisatie’
Dit verder professionaliseren doen de mannen niet alleen. StoneCycling is een echte netwerkorganisatie. Ward: “Wij werken samen met veel verschillende bedrijven. Van recyclebedrijven uit de regio tot producenten, kennisinstellingen maar ook overige financiers, zoals de Rabobank Venlo.”
“We richten ons volledig op de circulaire economie”
260.000 kilo afval in New York
In 2018 leverde StoneCycling bakstenen voor een woongebouw op 11th Avenue in New York, het grootste project tot nu toe. Voor de productie van deze bakstenen is 260.000 kilo afval gebruikt. “Een mooi project waar we trots op zijn. Maar we zijn sowieso trots op onze klanten. Deze bestaan namelijk vooral uit innovatieve projectontwikkelaars en architecten die hun nek durven uit te steken met spraakmakende en duurzame projecten.”
‘We zijn pas op 1% van waar we naartoe willen’
‘We zijn pas op 1% van waar we naartoe willen’
Waar de mannen ook trots op mogen zijn is de ontwikkeling van hun bedrijf. Inmiddels heeft StoneCycling ruim zestig projecten in tien landen afgerond voor aansprekende namen, waaronder Starbucks. En vandaag de dag werken bij het bedrijf zeven mensen. Maar Ward en Tom zijn nog lang niet waar ze willen zijn. Om verder te blijven groeien en ontwikkelen, deelt Ward graag een aantal tips voor andere ondernemers.
“Een innovatief product ontwikkelen vergt naïviteit, is ons motto.”
‘Blijf doorpakken en leren’
Ward: “Terugkijkend is het een hele reis geweest om te komen waar we nu zijn. Onze naïviteit in de beginfase heeft ervoor gezorgd dat we bleven doorpakken en leren. Inmiddels weten we iets meer, maar tegelijkertijd snappen we ook dat we pas op 1% zijn van waar we naartoe willen. Daarnaast is het inschakelen van professionals die ondernemers kunnen faciliteren ontzettend belangrijk. Zo kom je steeds weer een stap verder.”
Fotografie: Ron Wiersma Maastricht