Profiteren, wie wil dat nou niet?

Datum van item

11 augustus 2022

Categorie van item:

Praktijkverhalen

Aantal likes:

Aantal reacties:

1 reactie

Aantal weergaven:

205x bekeken

Profiteerpas is een gratis dienst voor ieder bedrijf. Een online advertentieplatform waarop bedrijven kunnen adverteren. Gratis. Geen administratiekosten, geen abonnementskosten en de winsten uit verkopen via het platform gaan direct naar de bedrijven zelf. What’s not to like dus!

Oprichters en directeuren Tom de la Rambelje en Keanu Franssen, vertellen:

“Profiteerpas omarmt de uitdagingen van digitalisering voor bedrijven en overheden én laat de consument meeprofiteren. Met Profiteerpas kunnen bedrijven creatief zijn en verschillende promotiestrategieën gebruiken. Van een geplande actie tot een impulsief aanbod als: 'Oh nee, de chef heeft te veel biefstuk besteld … laten we het combineren met wijn en er een mooie deal van maken!''

 

 

Twee jonge en enthousiaste ondernemers

De twee jonge en enthousiaste ondernemers begonnen met Profiteerpas in 2019. Het was direct een succes. Binnen drie maanden sloten 70 bedrijven zich aan op het platform. “Maar toen kwam corona en moesten wij ons businessmodel drastisch heroverwegen. Bedrijven betaalde destijds namelijk een vast maandbedrag … en geen enkel bedrijf wilde meer een abonnement aangaan.”

 

Vooral géén gedoe

Het glas is halfvol voor de mannen. Dus zij keken hoe zij de veranderende economie konden omarmen. “Vanaf het begin hadden we de visie om het platform zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Een tool om ondernemers te verbinden. Corona dwong ons eigenlijk om nog dichter bij deze visie te komen. We besloten daarom het platform volledig kosteloos te maken voor iedereen. Géén inschrijf- en administratiekosten, géén verplichte kortingen, géén commissiekosten en vooral géén gedoe.”

 

Het nieuwe verdienmodel moest eerst getest worden

Via het instrument Voucherproject LimburgToerisme kwamen Tom en Keanu bij LIOF terecht. LIOF was direct enthousiast over het initiatief. Lisette Tilmans, business developer bij LIOF: “Dit is enorm interessant voor gemeentes, grote bedrijven, vastgoedeigenaren. Met de data kunnen zij bijvoorbeeld ook commerciële leegstand tegengaan. En mensen deals geven waar zowel de consument als de bedrijven bij gebaat zijn. Zo helpt Profiteerpas om de stad gezonder te maken en leegstand tegen te gaan.”

"Sensoren die communiceren met online gedrag in combinatie met slimme algoritmes: de mogelijkheden zijn oneindig"

Tom de la Rambelje and Keanu Franssen

Waarom is het platform zo belangrijk?

“We merken dat bedrijven vaak ‘verplicht’ zijn om mee te doen aan soortgelijke platformen, zoals bol.com, booking.com, thuisbezorgd of social deal. Waarna ze hoge commissies moeten afdragen. Terwijl ze tegelijk vaak hoge kortingen moeten bieden om deals mogelijk te maken. Dit is bijna niet haalbaar voor de bedrijven.

Profiteerpas is belangrijk om deze negatieve effecten van andere platformen tegen te gaan. Bedrijven hebben alle voordelen die ze bij andere platformen ook hebben zonder alle nadelen. Zo kunnen bedrijven kwaliteit blijven aanbieden met een glimlach.

 

Het maakt onze samenleving socialer

Met Profiteerpas heeft het bedrijf geen kosten en kunnen ze een breder publiek bereiken. Daarnaast linkt het platform met slimme algoritmes bedrijven aan elkaar. “Zodat mensen bijvoorbeeld langer in een stad blijven en aankopen combineren”, legt Keanu uit. “Overnachten in een hotel, ontbijten in een restaurant, winkelen, lunchen in een bistro, amusement, genieten van het avondleven en de volgende dag naar een dorp of stad in de buurt gaan.”

“Dit geeft een veel gezondere bedrijvigheid”, voegt Tom toe. “Dat merken consumenten, bedrijven én de steden zelf. Kortom, het maakt onze samenleving socialer, daar zijn we van overtuigd.”

"Het platform gaat ‘aan de achterkant’ veel verder dan leuk aanbod voor consumenten alleen"

Houd vertrouwen!

Hebben de mannen tot slot nog tips voor andere ondernemers? Om ook slim en met meer aandacht voor een gezonde samenleving te ondernemen? “Houd vertrouwen”, klinkt het unaniem. “Als je echt gelooft in jouw toegevoegde waarde en visie, blijf doorzetten. Innovatie heeft tijd nodig. Zoek de juiste partners die wél in je concept geloven en zet stappen, hoe klein ze ook zijn. Na een tijdje kijk je terug en blijken het toch reuzestappen te zijn geweest.”

Reacties (1)

Lars Smits

donderdag 18 augustus 2022 - 11:13


Mooi project!

Mooi verhaal van ambitieuze ondernemers!