De digitalisering gaat hard in alle sectoren. Maar, sommige bedrijven lopen tegen een probleem aan: bij hen wordt geen glasvezel gelegd. Het is te duur, te gevaarlijk, of ze liggen te ver weg van de bewoonde omgeving. Het oorspronkelijk Limburgse bedrijf QCS heeft daar een oplossing voor: AirInternet. Wij spreken Ralph Rademakers, de Sales Director van de organisatie die al vanaf het begin aangesloten is bij dit product.
“Kort uitgelegd is AirInternet de 4G, en ondertussen ook al 5G, oplossing voor plaatsen waar geen glasvezel ligt,” vertelt Ralph. Internet is in deze maatschappij nodig om te digitaliseren en te evolueren. Ralph: “We hebben een zestigtal partners door heel Europa die ons product doorverkopen aan hun klanten. Zij maken een inventarisatie wat er allemaal nodig is en daar handelen wij op.”
Specialisatie
De specialisatie van QCS is diepgeworteld. Ze verzorgen mobiele internetverbindingen SD-WAN-oplossingen, maar kunnen ook verbindingen bundelen waardoor deze nog sneller worden. Daarnaast zijn er samenwerkingscontracten getekend waardoor ze provideronafhankelijk kunnen werken door heel Europa: “Ook als grote klanten iets anders nodig hebben, zoals een private APN, kunnen wij daarvoor zorgen.”
Oplossingen op maat
Air Internet is voor klanten de ultieme oplossing. Ralph: “We hebben bijvoorbeeld klanten in het Botlek gebied in de Rotterdamse haven. Hier liggen zoveel pijpleidingen in de grond waardoor niemand het aandurft om hier een glasvezelkabel aan te leggen. Op dit soort locaties is ons internet een supergoed en stabiel alternatief. Ook de energietransitie is sterk vertegenwoordigd bij ons. Denk aan windmolenparken; deze worden gebouwd op plekken waar niks omheen ligt. De windmolens worden op afstand bediend, dus vanzelfsprekend hebben deze ook een internetverbinding nodig. Dat verzorgen wij.”
24/7 monitoring
Naast dat QCS het systeem werkende maakt, zit er ook een 24/7 monitoring op de systemen. “Alle verbindingen staan in monitoring dus mocht er iets zijn, hebben wij dat meteen door en gaan we er proactief mee aan de slag. Ook herkennen de modems zelf als een operator niet meer werkt. Zij schakelen dan over op een andere provider,” vertelt Ralph. Daarnaast hebben zij verschillende grote ICT-partners die dichtbij de, nog niet gebonden, klant zitten. “Zij weten welke klanten met problemen zitten. Dat maakt het voor ons makkelijk om daarop in te spelen.”
Stip aan de horizon
Begonnen in Limburg en ondertussen gegroeid naar heel Nederland, België en Duitsland. Wat is de stip aan de horizon? Ralph: “We zijn bezig om ook voet aan de grond te krijgen in Engeland. In de toekomst willen we in heel Europa leveren. Op dit moment zie je een trend dat iedereen glasvezel wil. We hopen de markt zo te kunnen bewerken dat ze niet per se meteen aan glasvezel denken, maar weten dat het ook kan met 4G of 5G van AirInternet.