Chainable pakt materiaalverspilling in de keukenmarkt succesvol aan met circulair concept

Datum van item

26 oktober 2023

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

35x bekeken

Chainable pakt materiaalverspilling in de keukenmarkt succesvol aan met circulair concept

 “Het is voor klanten heel erg interessant om te zien, ‘hoeveel krijg ik nou terug?’”

Simon Rombouts, oprichter van Chainable (rechts op de foto met links collega Jordy van Osch) gaat toegewijd de traditionele keukenmarkt te lijf met een compleet nieuw circulair businessmodel. Naar eigen zeggen volgt hij de strategie van ‘new kid on the block’. Met zijn baanbrekende concept wil hij laten zien dat je als circulair ondernemer ook geld kunt verdienen. En dat gaat goed: inmiddels heeft hij tientallen zakelijke klanten en ook ruim 150 particuliere klanten op de wachtlijst staan!

Dit artikel verscheen eerder op 6 september 2023 op https://circulairemaakindustrie.nl. Beeld: https://circulairemaakindustrie.nl. 

Anke van Ravensteijn van CIRCO ging in gesprek met Simon Rombouts over de uitdagingen en obstakels die Chainable tegenkwam bij de ontwikkeling van hun circulaire businessmodel. “De keuken- en bouwgerelateerde markt is een zeer traditionele markt, wars van verandering. Ze zien alleen dat de aanschafprijs hoger wordt. Alleen, door ons nieuwe businessmodel krijg je bij het terugleveren van de keuken ook weer 25% terug. Bovendien wordt het door de inzet van circulaire materialen ook steeds goedkoper om een keuken op te knappen, 30 tot 40 % van het plaatmateriaal kan bijvoorbeeld nog voor een tweede ronde mee”, aldus Rombouts.

 

Chainable zette onder meer de Restwaarde tool in om de voordelen over te brengen bij de klant. “De tool hielp ons te bepalen hoeveel restwaarde we kunnen geven aan klanten. Daarmee rekenen klanten op hun beurt weer een meerjarig businessmodel rond. Eigenlijk kun je zeggen dat de restwaarde tool ‘bewijs verschaft’. ”

 

h2