5 vragen aan... Sylvia Vannisselroij

Datum van item

28 april 2022

Categorie van item:

Even voorstellen..

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

303x bekeken

Sylvia Vannisselroij

Sylvia Vannisselroij stimuleert anders denken, organiseren en werken in Limburg. Zij is de ondernemer die deze maand de ‘vijf vragen aan’ beantwoordt.

Oprichter van Expeditie02050

Op expeditie … zul je denken. Waar naar toe? Op 14 februari 2022 richtte Sylvia Vannisselroij Expeditie02050 op. Ze daagt organisaties in Limburg uit om samen op expeditie te gaan naar een volhoudbaar bestaansmodel waarin mens, dier en natuur floreren. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Het is een levensdoel. Met als intentie om iets terug te doen voor de samenleving, zodat (klein)kinderen en toekomstige generaties ook nog een leefbare planeet hebben. We laten het streven naar oneindige kwantitatieve groei en winstmaximalisatie los. Onze focus ligt op betekenis; op wat er écht toe doet.

In Limburg is er nog geen partij die onze provincie op weg helpt naar een volhoudbaar bestaansmodel. We zullen samen de richting, realisatie en regels van het spel moeten bepalen, gezien de prominentere rol die Limburg in Nederland gaat spelen met de verwachte zeespiegelstijging. De Randstad en een groot deel van het westen liggen immers onder zeeniveau.

1. Wat is jouw visie op duurzaam ondernemen?

Het is een roeping. Een ontdekkingsreis. Tientallen jaren werkte ik voor grote multinationals. Ik was 40 jaar toen ik mijzelf de vraag stelde: er moet toch een andere manier zijn? Dat was naar aanleiding van een masterclass Communicatieadviseur in de digitale toekomst.

Ik zag wat er gaande was in de wereld, alsof mijn ogen opengingen. Vanaf dat moment ben ik mij gaan verdiepen in duurzaam ondernemen. Ik koos Limburg als focus. Deze provincie moet een antwoord hebben op de toekomst over 50 jaar. Door de klimaatcrisis, de toenemende ongelijkheid en de technologische ontwikkelingen is het de hoogste tijd voor een nieuw verhaal. Nu weet ik dat dat er is: er zijn heel veel alternatieven voor het huidige klassieke economische model.

"Er zijn heel veel alternatieven voor het huidige klassieke economische model"

2. Hoe kunnen organisaties die omslag maken naar ‘anders denken, organiseren en werken’?

Het begint met eerlijk naar jezelf en je organisatie kijken. Vaak zijn het gebeurtenissen op persoonlijk, zakelijk of maatschappelijk vlak die je kijk op de wereld voorgoed veranderen. Ik ben ervan overtuigd dat als we nu met gemotiveerde triple helix (overheid, corporates en kennisinstituten), niche innovators (MKB, startups, NGOs en netwerken) en media in Limburg een volhoudbaar bestaansmodel voor Limburg gaan ontwerpen, onze kinderen en toekomstige generaties ons over 50 jaar dankbaar zullen zijn.

In organisaties begint het met het bepalen van de volhoudbare richting en realisatie met een team van gemotiveerde medewerkers. Daarna ga je kijken hoe je de regels van het spel kunt veranderen door anders te denken (mindset), organiseren en werken, zodat ook andere medewerkers aanhaken die in eerste instantie nog niet zo met duurzaamheid bezig zijn. Vervolgens kun je deze oefening ook in je sector, regio en uiteindelijk op provinciaal niveau toepassen.

3. Wat zou je andere ondernemers als advies geven als ze willen verduurzamen?

Durf te beginnen en houd het simpel. Stop met zaken die geen positieve impact hebben op mens, dier en natuur. Er zijn mensen die willen, maar niet in de gelegenheid zijn om het anders te doen. Kijk wat er al is en hoe je dit kunt stimuleren. Op deze manier ontstaat er ruimte voor experimenten en perspectieven.

Ga binnen je organisatie het gesprek aan met medewerkers. Wat houdt hen bezig? En wat kun jij als bedrijf doen om het beter te maken? Houd je niet bezig met symptoombestrijding, maar kijk naar de échte oorzaak van het probleem. Dan werk je aan een groter doel.

4. Wat is er volgens jou nodig om de weg naar een duurzame samenleving te versnellen?

Samenwerken over de grenzen van je eigen bubbel heen. Openstaan voor wat anderen bezighoudt en dat faciliteren. Je geraakt en geroepen voelen door de toestand in de wereld.

Er zal geen Limburger meer zijn die zegt dat het leven er gemakkelijker op geworden is de afgelopen jaren. We zouden ons moeten focussen op de maatschappelijke opgaven waar we als Limburg voor staan. Ik noem er een paar: gezondheid, economie (toegepaste ecologie volgens Kees Klomp), onderwijs, veiligheid, toegankelijkheid van voorzieningen, de kwaliteit van onze leefomgeving en sociale gelijkheid. Ieder mens kijkt naar de wereld vanuit zijn eigen perspectief. Het is daarom van belang om alle lagen van de samenleving te betrekken.

"Ieder mens kijkt naar de wereld vanuit zijn eigen perspectief. Het is daarom van belang om alle lagen van de samenleving te betrekken"

5. Wat draag jij bij aan een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg?

De komende jaren doe ik wat nodig is om Limburg op weg te helpen naar een volhoudbaar bestaansmodel waarin mens, dier en natuur floreren. Dat is mijn levensdoel, zowel zakelijk als privé. Privé eet ik meer plantaardig, verspil ik zo min mogelijk voedsel, koop ik minder spullen, houd ik vaak online meetings, wandel en fiets ik meer, isoleer ik mijn huis. Het is niet perfect, maar dat kan en hoeft ook niet! Je blijft onderdeel van het westerse consumptiesysteem.

Zakelijk wil ik met Expeditie 02050 gemotiveerde ondernemers, ambtenaren, leraren en media in Limburg inspireren en verbinden om het voor de burger makkelijker te maken een duurzame leefstijl te omarmen. Het zou de standaard moeten zijn. Ook zou onze leefomgeving aangepast moeten worden aan de prominentere rol die we in Nederland gaan spelen. Alles is immers met elkaar verbonden. Samen weten we alles.

Waarom shiftLimburg?

De naam ‘shiftLimburg’ zegt het al. We moeten bewegen naar een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg; naar een blijvend leefbaar Limburg. Hoe dat eruitziet bepalen we samen, met als uitgangspunt de wetenschappelijke feiten in het IPCC rapport.

Met mijn drive, verbeeldingskracht, openheid en nieuwsgierigheid naar wat voor veel mensen (nu nog) onvoorstelbaar is, ga ik graag op ontdekkingsreis met gemotiveerde triple helix, niche innovators en media. In de steenkolenmijnen tijd droeg Limburg voor het grootste deel bij aan het BNP, nu zorgen we voor een beweging die gaat bijdragen aan de Bruto Nationale Betekenis. Ontdek de kracht van Limburg met Expeditie 02050!

Geschreven door

Sylvia Vannisselroij