Dirk Bongers is Innovatiemanager bij BLUETEA. Een ontwikkelstudio voor games en simulaties die sinds 2010 bezig is met het maken van superslimme software. Gevestigd in Roermond, werken ze hard om een impact te maken op medewerkers in onder andere de proces-, maak- en medische industrie.
Even voorstellen
‘Als Innovatiemanager breng ik ons product op de markt en zorg ik ervoor dat dit goed aansluit op de klantbehoefte. Ik heb een achtergrond in kunstmatige intelligentie en data science. In 2019 richtte ik een bedrijf op samen met twee oude klasgenoten. Vorig jaar heb ik mijn belangen in die onderneming verkocht. Daarna was ik een tijdje dataspecialist op zzp-basis. Om vervolgens bij BlueTea uit te komen, het bedrijf van mijn vader en oom.’
Wat doet BlueTea precies?
‘Als ik het in één zin zou moeten omschrijven: wij maken games om mensen te trainen. In die games geven we ze de optie om vrij rond te lopen, te spelen en te interacteren. Er staat altijd een soort mentor naast die hen naar de juiste doelen probeert te leiden.
Wat ons uniek maakt, is VirtualStudio®. Een online platform waarin mensen hun eigen levels kunnen maken. Dit vindt plaats in 3D-omgevingen met interactieve objecten. Met een soort blokkendoos kun je acties naar elkaar toe slepen en zo je eigen levels opbouwen. Volledig flexibel. Je hebt ons dus niet meer nodig.’
Waarom ben je bezig met duurzaam ondernemen?
‘Bij BlueTea willen we het leren revolutioneren. Niet per se het leren in de schoolbanken. Dat doen we ook, want we hebben ook games gemaakt voor scholen. Maar de meeste games gaan echt over plekken waar mensen met hun handen werken. Denk aan de proces- en maakindustrie en de zorg.
We vinden het belangrijk dat we een toekomstige oplossing bieden, waarbij je niet meer afhankelijk bent van ons. VirtualStudio® kun je gebruiken om je eigen lessen te bouwen. En vanuit die lessen werk je zelf verder met een duurzame trainingsoplossing.’
Wat is er, volgens jou, nodig om de weg naar een duurzame samenleving te versnellen?
‘Ik heb altijd met mkb-bedrijven gewerkt. In de praktijk ben je dagelijks overweldigd met allerlei taken. Duurzaam ondernemen komt al snel op een laag pitje te staan. Met de juiste ondersteuning van buitenaf, is het proces voor veel ondernemers te versnellen, denk ik.
Kruisbestuiving is daarbij heel belangrijk. Ik ben voorzitter bij MKB Limburg regio midden. Eén van de dingen die we daar proberen te doen is die kruisbestuiving te stimuleren. Bijvoorbeeld door bij bedrijven op bezoek te gaan. Soms weten mensen gewoon niet wat er allemaal te vinden is in de markt.
Ga kijken hoe duurzaam ondernemen werkt en leer van andere ondernemers die er al iets mee doen. Sluit je aan bij een lokaal netwerk om van dichtbij te zien wat er al allemaal gedaan wordt. Er zijn zo veel goede en leuke ondernemers met mooie verhalen in Limburg, die mogen wel iets meer naar buiten treden.’
Wat draag jij bij aan een slimmer, duurzamer en/of gezonder Limburg?
‘Wij werken vooral aan een slimmer Limburg. Door het leren echt te revolutioneren. En doordat mensen een trainingsoplossing voor meerdere doeleinden kunnen gebruiken, doen we dat ook op een duurzame manier.’
Heb je nog tips voor andere ondernemers/bedrijven?
‘Kijk waar jij in zo min mogelijk tijd zo veel mogelijk impact kan maken. In de softwareontwikkeling hebben we het vaak over een ‘Minimum Viable Product’ (MVP). Dat is het laaghangende fruit wat we als eerste gaan ontwikkelen. Waarom? Hiermee kunnen we een grote impact maken in een korte tijd.
Deze aanpak overtuigt en stimuleert mensen om het ook echt te gaan doen. Ik denk dat dit bij duurzaam ondernemen hetzelfde werkt. Klein beginnen en zo andere ondernemers inspireren. Zelf kun je er dan ook weer mee doorpakken. Of ‘doorontwikkelen’ zoals wij dat in ons vak zeggen.’
"Met onze games beginnen we heel klein en daar bouwen we op uit. Vaak heb je met het kleinste stukje al 80% van de impact gemaakt."
Waarom ben je lid van shiftLimburg?
'Ook weer die kruisbestuiving. Ik lees de nieuwsbrieven en probeer bij events te zijn. Om te netwerken en te zien wat er allemaal speelt in Limburg. De innovatieve bedrijven volgen. En natuurlijk up-to-date blijven.’