Davy Heuts, 33 jaar oud, is eigenaar van EcomVision. Met zijn onderneming helpt hij webshops en andere bedrijven om succesvol te zijn in de online wereld. Van advies over het opzetten van een nieuwe webwinkel tot het optimaliseren van je e-commerce strategie en nog veel meer.
Even voorstellen
Davy is afkomstig uit Brunssum en woont in Schinveld. Tijdens zijn studie begon hij samen met een klasgenoot zijn eigen bedrijf, Kabeldirect, een webwinkel voor kabels. Nadat hij was afgestudeerd, werkte hij nog 6 jaar fulltime in dit bedrijf. In 2018 besloot hij om te stoppen. Hij verkocht het bedrijf aan zijn compagnon. Na 5 jaar in loondienst bij een andere organisatie, besloot hij ongeveer een jaar geleden om weer voor zichzelf te starten.
E-commerce, marketing & sales advies
‘EcomVision heb ik opgericht om bedrijven te helpen met allerlei online vraagstukken. Of het nu gaat om het optimaliseren van een webshop, het verhogen van de conversieratio, het opzetten van een nieuwe webwinkel of het kiezen van het juiste platform. Vooral op strategisch niveau help ik verschillende bedrijven met hun e-commerce en sales uitdagingen. Altijd op maat.
Daar komt vaak ook digitalisering of automatisering van bedrijfsprocessen bij kijken. Tegenwoordig steeds meer met behulp van AI. Ik laat zien wat je er allemaal mee kunt en voor welke processen het geschikt is. Daarnaast geef ik workshops en trainingen over AI. Ik vind het belangrijk om naast mijn diensten, ook een stukje kennis te delen. Met mooie voorbeelden kan ik andere ondernemers inspireren om er ook iets mee te gaan doen.’
Waarom ben je bezig met duurzaam ondernemen?
‘Uiteindelijk draagt mijn dienstverlening bij aan duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Ik zorg dat ze bezig kunnen zijn met dingen waarbij ze echt waarde toevoegen. Hoe kan het werk (nog) slimmer en sneller, die vraag stel ik graag. Want waarom zou je tijd verspillen aan saaie, repetitieve taken als die ook (deels) geautomatiseerd kunnen worden?'
"Ik schrik ervan hoeveel bedrijven nog dingen met de hand doen, terwijl automatiseren vaak al binnen enkele weken of maanden is terugverdiend!"
Artificial Intelligence (AI)
De mogelijkheden van AI zijn enorm. Ik wil mensen helpen om veel slimmer te gaan werken. En ook verder te kijken met bijvoorbeeld ChatGPT. Door moderne oplossingen te benutten en te ontdekken hoe je slimmer kunt ondernemen. In plaats van continu moeite te stoppen in werkzaamheden die veel tijd kosten en weinig opleveren. Ik geloof niet dat AI het werk van mensen volledig zal overnemen. Maar ik denk wel dat degenen die AI gebruiken, het werk van degenen die dat niet doen zullen overnemen. Simpelweg omdat ze veel efficiënter kunnen werken.
Regelmatig geef ik presentaties over AI om anderen te inspireren. Daarbij laat ik ook zien hoe makkelijk het eigenlijk is om te gebruiken. Veel mensen denken dat je er heel technisch voor moet zijn. Dat is echt niet zo. Het bespaart je veel tijd en geeft goede input. Vaak komt het met dingen waar je zelf niet eens aan had gedacht.’
Wat is er, volgens jou, nodig om de weg naar een duurzame samenleving te versnellen?
‘Het personeelstekort is een groot probleem. Er zijn handjes te weinig. Dus, we zullen op een bepaald moment wel moeten. Als je jouw bedrijf niet gaat digitaliseren, dan word je ingehaald door de concurrenten die dat wel doen.
Met hulpmiddelen zoals ChatGPT wordt digitalisering toegankelijker. Sommige mensen zijn wat terughoudend, omdat ze er risico’s in zien. Naast de voordelen laat ik ook de gevaren zien, zodat mensen weten hoe ze ermee moeten omgaan.’
Wat draag jij bij aan een duurzamer, slimmer en/of gezonder Limburg?
‘Ik draag bij aan een slimmer Limburg. De stap die veel bedrijven overslaan is om eerst eens goed te kijken naar het conversiepercentage. Wat levert het geld dat je in marketing stopt, nu daadwerkelijk op? Aan die knoppen moet je eerst draaien. Meten is weten!
Daarnaast is het belangrijk om de klantreis eens goed in kaart te brengen. Zo krijg je veel beter inzicht in het gedrag van je doelgroep en wat verbeterpunten op je webshop of website zijn.’
"Veel bedrijven hebben wel eens iets met online marketing gedaan, maar vaak hoor ik dat ze zijn gestopt omdat het niet rendabel was. 9 van de 10 keer komt dit doordat er geen (goede) strategie lag."
Nog tips voor andere bedrijven/ondernemers?
‘Stel jezelf open om slimmer te gaan werken. Kijk niet alleen naar de beperkingen van je software, maar naar wat je kunt optimaliseren en toevoegen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Ook bestaan er allerlei regelingen en hulpmiddelen die je op weg kunnen helpen. Bijvoorbeeld in de vorm van subsidie. Win informatie in en zoek de juiste specialisten.’