5 vragen aan Albert Kemperman van Orange Blend

Datum van item

30 juli 2024

Categorie van item:

Interview

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

210x bekeken

Eindelijk lekkere koffie op het werk. Dat is de belofte van Orange Blend. Heerlijke, eerlijke, pure koffie. Afkomstig van de beste koffieplantages ter wereld o.a. in Centraal-Amerika, Brazilië en Oost-Afrika. Duurzaamheidsmanager Albert Kemperman vertelt er alles over!

h2

Waarom zet jij je in voor duurzaam ondernemen?

Duurzaam ondernemen is voor mij geen vraag, maar een overtuiging en bijna een levenswijze. Ik werk inmiddels zo’n 20 jaar in de koffiesector, en vanaf dag één heb ik gestreden voor een duurzame en vooral eerlijke koffieketen. In onze markt wordt veel gesproken over duurzaamheid, maar wat wordt er nu echt bijgedragen? Ik heb van dichtbij gezien hoe een initiatief zoals het "Future Coffee Collective" van MVO Nederland bewees dat het anders kan. Sterker nog, dat het écht anders moet. Dit initiatief van gelijkgestemden inspireerde mij om te blijven werken aan een keten die daadwerkelijk bijdraagt in plaats van negatieve impact heeft. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet. Daarom ben ik trots dat ik als Duurzaamheidsmanager bij Orange Blend actief kan blijven bijdragen aan een betere wereld; zowel hier als in de oorsprongslanden.

"We verbouwen, branden en vervoeren onze koffie zo duurzaam mogelijk, omdat ieder boontje telt."

Bij Orange Blend kijken we naar de hele keten en streven we naar gelijkwaardigheid waarin elke schakel krijgt wat hij of zij verdient. We verbouwen, branden en vervoeren onze koffie zo duurzaam mogelijk, omdat ieder boontje telt. Daarbij blijven wij geloven in ketenduurzaamheid en de verantwoordelijkheid om samen met de koffieboeren en onze partners te werken aan een duurzame circulaire toekomst. Mijn motto is dan ook: Waarom duurzaam doen als je ook duurzaam kan zijn?

h2
Orange Blend

Wat is er, volgens jou, nodig om naar een duurzame samenleving te versnellen?

De sleutel naar een duurzame samenleving ligt in het veranderen van onze mindset. Veel bedrijven zien duurzaam ondernemen vooral als een kostenpost, zonder concrete voordelen. Maar dat is een misvatting. Neem bijvoorbeeld de koffiesector: wereldwijd leeft 44% van de koffieboeren onder de armoedegrens, omdat ze structureel te weinig betaald krijgen. Dit is niet alleen erg voor de boeren, maar zorgt ook voor een negatieve impact op het milieu. Bijna de helft van de CO2-uitstoot wordt namelijk geproduceerd in oorsprongslanden. Hoe kunnen we verwachten dat boeren verduurzamen als ze niet eens hun gezin kunnen onderhouden?

Bij Orange Blend kiezen we altijd voor meerjarige contracten en ketensamenwerkingen om de boer wel die extra zekerheid te bieden. Het begint bij het betalen van eerlijke prijzen. Daar bovenop betalen we een impactpremie die boeren de mogelijkheid biedt om te investeren in verduurzaming, zoals verbeterde landbouwtechnieken en het aanplanten van bomen. Dit vermindert de CO2-uitstoot en verbetert de kwaliteit van de oogst, wat uiteindelijk resulteert in hogere opbrengsten voor de boer. Kortom, een mooi voorbeeld van een duurzame keten!

Wereldwijd drinken we met z’n allen ongeveer 700 miljard koppen koffie per jaar, wat zorgt voor een enorme berg afval waarvoor onze koffiesector verantwoordelijk is. Bij Orange Blend nemen we onze verantwoordelijkheid serieus en kiezen we voor duurzame en circulaire oplossingen zoals duurzame verpakkingen, CO2-neutraal gebrande koffie, circulaire oplossingen voor koffiedroes en het verlengen van de levensduur van onze koffiemachines. Dit zijn enkele van onze initiatieven om onze CO2-footprint te verminderen.

h2

Wat draag jij bij aan een slimmer, duurzamer en/of gezonder Limburg?

In Limburg zie ik steeds meer bedrijven actief bezig zijn met duurzaamheid. Het gaat niet zozeer om wat ik bijdraag, maar wat we samen kunnen bijdragen om Limburg als duurzaamste provincie van Nederland op de kaart te zetten. Mijn droom? Samen met de Provincie Limburg de eerste afvalvrije koffievoorziening met sociale impact in Nederland lanceren. Hoe geweldig zou dat zijn?

h2

"Mijn droom? Samen met de Provincie Limburg de eerste afvalvrije koffievoorziening met sociale impact in Nederland lanceren."

washing station

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

Zorg dat duurzaamheid in het DNA van je bedrijf zit. Laat zien waar je voor staat en laat je niet ontmoedigen door tegenslagen. Blijf trouw aan je koers en de duurzaamheidsvisie van je bedrijf. Betrek je medewerkers bij het maken van het beleid en informeer ze over behaalde successen en hun impact. Bij Orange Blend willen we de uitdager in onze sector zijn. Deze visie hebben we omgezet naar een initiatief dat we binnenkort introduceren, in de hoop de markt te inspireren ons voorbeeld te volgen. Zo wordt het niet de vraag of, maar wanneer de duurzaamheidsdoelen worden behaald.

h2

5 vragen aan Albert Kemperman van Orange Blend