Food Waste Challenge 2024

Datum van item

04 maart - 05 maart

Event location: Maastricht & Venlo

10:00 - 12:00

Voedselverspilling in de horeca: het lijkt bijna onvermijdelijk. Iedere horecaondernemer ziet dagelijks halflege borden terugkomen naar de keuken. En dan niet omdat het gerecht niet smaakt, maar omdat de klant om welke reden dan ook niet alles eet. Maar dit heb je toch niet in de hand zou de vervolggedachte kunnen zijn? En als ik hiermee aan de slag ga, levert het me dan ook iets op?Op beide vragen is het antwoord een volmondig JA! 

h2
food waste challenge

Food Waste Challenge

Wist je namelijk dat elke euro geïnvesteerd in het tegengaan van voedselverspilling circa € 10 tot € 14,- oplevert? Maar wat betekent het concreet voor jou? En hoe pas je dat in jouw bedrijf toe? Daarvoor is de Food Waste Challenge. Een challenge die LIOF samen met Wastewatchers organiseert voor de Limburgse horeca ondernemers.

In 2023 is de eerste Food Waste Challenge gehouden. Dit leverde per deelnemer een gemiddelde besparing op van € 10.000.

Wat mag jij verwachten van de Food Waste Challenge?

  • Binnen vier weken minder verspilling én kostenreductie
  • Een professionele en kosteloze begeleiding
  • Veel praktische en direct toepasbare tips
  • Een goede check om mee te helpen aan een duurzamere samenleving
  • De mogelijkheid om met collega-ondernemers ervaringen uit te wisselen en te horen van een oud-deelnemer hoe hij de challenge ervaren heeft.
h2

1. Kick-off meetings

5 maart in Venlo (Brightlands Greenport Campus Venlo)

Ik meld me graag aan voor Venlo op 5 maart

Tijdens deze meetings ontvang je een starterspakket met praktische informatie en niet onbelangrijk de eerste tips en tricks om jou succesvol op weg te helpen. En je leert de andere deelnemers kennen.

De kick-off meeting wordt afgesloten met een korte lunch.

 

2. Meetperiode

Op basis van de informatie uit het starterspakket informeer jij je team en verdeel je de taken. Het doel is om één maand lang elke dag de mate van voedselverspilling te meten en te noteren. Het bijhouden van deze metingen kost je ongeveer 5 minuten per dag.

 

3. Eindresultaat en slotevent

De metingen geef je door aan Wastewatchers.  Tijdens het slotevent krijg je je totaalresultaten te zien en zal Wastewatchers je praktische informatie geven over wat je op basis van je resultaten nog meer kunt doen. En je hoort dan hoe het je collega deelnemers is vergaan en wat de totaalresultaten zijn van de hele groep.

Dit slotevent vindt plaats op 3 juni.

 

Voor wie is de challenge?

Deze challenge is speciaal ingericht voor Limburgse plate service restaurants en dus niet voor cateraars en hij is bedoeld voor eigenaren samen met de chefkok of alleen de chefkok.

h2