Om minder gedicteerd te worden door grote inkooporganisaties en betere marges te kunnen maken, is een andere strategie kiezen mogelijk: onderscheidende vleesproducten vermarkten. De vraag naar een bijzonder vleesproduct groeit sneller dan het aanbod en dat biedt kansen. Zowel ambachtelijke slagers als supermarkten zijn op zoek naar ‘ander vlees’, maar ook de consument is meer en meer bereid zich te oriënteren buiten de reguliere kanalen.
Slagers
Een meerprijs van circa 15% bij verkoop aan slagers is haalbaar. Voor slagerswinkels is hoge kwaliteit, productpresentatie en herkomst uit de regio belangrijk, stelt Gé Backus, directeur van Connecting Agri & Food. Vlees dat in Nederland is geproduceerd en verwerkt, liefst met de foto van de boeren er bij, wekt vertrouwen.
Daarnaast is het belangrijk om een uniek verhaal te hebben. Wat voor voeding krijgen de dieren? Wat doe je aan dierenwelzijn? Volgens cijfers van Backus staat 15 tot 20% van de consumenten stil bij de wijze van houderij op de varkensbedrijven, terwijl deze groep groeit. Als het vlees er lekker uitziet en consumenten overtuigd zijn dat het dierenwelzijn geborgd is, wordt de smaak nog hoger gewaardeerd.
Supermarkten en blockchain
Ook supermarkten zoeken naar nieuwe producten, om zich meer te kunnen onderscheiden van hun concurrent. Het vleesassortiment is de afgelopen jaren immers steeds meer op elkaar gaan lijken, zegt Backus. Grotere partijen zullen supermarkten ook niet links willen laten liggen, gezien de grotere volumes. Zo wordt zeker 75% van het varkensvlees via de supermarkt verkocht.
Daar binnenkomen is echter niet eenvoudig. Het merk Frievar probeert dat te doen door met de blockchaintechniek te werken. Met blockchain kan Frievar garanties over product geven, eigen processen optimaliseren en tenslotte ook de financiering en afrekening in de keten anders organiseren. Deelnemen aan een goed georganiseerde keten is de enige toekomst voor veel familiebedrijven, is de overtuiging van Cor van Doorn, mede-eigenaar van Frievar Trade.
Horeca en online verkoop
Naast slagers en supermarkten is een andere optie om rechtstreeks aan horeca in de regio of zelfs rechtstreeks aan de consument te verkopen, in een eigen winkel of online. Vooral voor kleinere veehouders is zo’n korte keten strategie een interessante optie. Het vergt wel de nodige aandacht voor sales en marketing en dat moet bij de ondernemer passen.
De consument raakt meer en meer gewend aan online vlees kopen dankzij initiatieven als Koop een Koe. Verwachting is dan ook dat voor kwaliteitsvleesproducenten met een bijzonder verhaal dit mettertijd een serieus verdienmodel kan zijn.
Limburgse vleesconcepten
Het Limburgse vleesconcept Livar zet al sinds 1999 in op de aspecten die Backus noemt: de varkens krijgen regionaal geteelde granen, er is veel oog voor dierenwelzijn (Livar heeft het 3 sterren Beter Leven Keurmerk) en dan is er nog het unieke verhaal van de Abdij Lilbosch die over de integriteit van Livar waakt. Bij Livar is ervoor gekozen om exclusief aan kwaliteitsrestaurants en slagers te leveren.
Het nog jonge Kuusj uit Mechelen kiest voor een eigen online slagerij om rechtstreeks aan de consument te kunnen leveren. Daarnaast wordt aan kwaliteitsrestaurants in de regio geleverd. Om nieuwe investeringen te kunnen doen, doet Kuusj aan crowd farming: investeerders verzilveren na een jaar hun bijdrage in vlees uit de online slagerij. Overtuiging van eigenaar Joshua van Wersch is dat varkens horen te leven in natuurlijke vrijheid, hij noemt zich dan ook varkenshoeder. Met events zoals de opening van het weideseizoen creërt hij een unieke beleving rond zijn product.
Bij Heerdeberg in Cadier en Keer is de distributie nog beperkter: de dieren die worden gehouden op het eigen landgoed, worden alleen in de eigen winkel en in het eigen restaurant verkocht. Boer, slager en kok in één. Eigenaar Coenraad Reinders kreeg in oktober vorig jaar nog een vermelding in de Food100, de lijst waarin de 100 belangrijkste veranderaars van voeding staan.
Op zoek naar nieuwe kansen
Met de komst van nieuwe technologie, sterk veranderend consumentengedrag en een vleesindustrie die zoekt naar andere verdienmodellen, ontstaan ook in Limburg volop nieuwe initiatieven met onderscheidende vleesproducten.
Heb jij ook een innovatieve aanpak? Laat het ons weten, Kiempunt zet innovators graag in de spotlight! Mail naar redactie@kiempunt-limburg.nl en we nemen contact met je op.
Bronnen: Connecting Agri and Food, Boerderij