Aan het begin van dit jaar werden melkveehouders uit Noord-Limburg & Oost-Brabant opgeroepen mee te doen aan de Dutch Dairy Challenge. Binnen dit innovatieprogramma werken ze aan een vernieuwend idee voor de toekomst van hun bedrijf. Van de 32 aanmeldingen zijn acht boeren geselecteerd die vanaf deze week mogen starten. Onder de gelukkigen bevinden zich vier Limburgse deelnemers.
Hooimelk
Melkveehouder Kees Peeters uit Kessel doet mee om de hooimelkmethode uit te rollen op zijn bedrijf. De melkveehouder kent deze methode uit Zwitserland en beschikt over een geschikte stal voor de toepassing ervan. Op dit moment is het bedrijf zelfvoorzienend in ruwvoer met een combinatie van mais en gras. Het mais wil de melkveehouder vervangen voor kruidenrijk grasland en het gras drogen om in de winter te kunnen voeren. Dit zorgt tevens voor meer eiwit van eigen land, een betere bodem die meer water vasthoudt met minder uitspoeling, een betere verteerbaarheid voor koeien en daardoor minder uitstoot in de mest.
Grashooi als hoogwaardig voer
Bennie Aarts van Geitenfarm de Bergenweg in Leveroy stuurde een idee in voor het opwaarderen van grashooi naar hoogwaardig voer voor melkvee. Rondom natuurgebieden is een drang naar extensivering en behoud van graslanden. Met een vernieuwende conserveringsmethode kan het gewonnen gras uit deze gebieden worden omgezet naar hoogwaardig voer voor melkvee. Voer waarvan de smakelijkheid én de benutting aanzienlijk wordt verhoogd. Dit kan een manier zijn om natuurinclusieve landbouw meer rendabel te maken voor de melkveehouder.
(Af)geserveerde koe
In Wellerlooi runt Rik Zeegers zijn melkveebedrijf. Hij doet mee aan de challenge met een plan voor afgemolken koeien. Het melkveebedrijf, verscholen als een groen eiland midden in Nationaal Park ‘de Maasduinen’, ziet kansen om koeien die geen melk meer geven extra functies te geven. Nu worden deze koeien vaak naar een anoniem slachthuis gebracht, terwijl het vlees van deze kwalitatief goed gevoerde koeien ook perfect lokaal afgezet kan worden. Daarbij komt dat een koe van deze melkveehouder hierdoor nog van een mooi ‘pensioen’ kan genieten als natuurbeheerder in het aangrenzende natuurgebied. De melkveehouder ziet dit als een transitie van zijn rol als boer naar gastheer van het land.
Experience Center
Mark van Lipzig en Ineke Haast van Brosa Farming en Zuivel van Nu in Velden willen van hun boerderij een beleving maken. In het kader van 100% transparantie willen ze letterlijk ondernemen in een glazen huis. Op dit moment kunnen voorbijgangers al 365 dagen per jaar meekijken in de stal vanaf een speciaal kijkpunt. In de toekomst wil de melkveehouder zijn bedrijf uitbreiden tot een modern Experience Center. Hier worden de producten geproduceerd en kunnen mensen terecht voor een beleving van het bedrijf, de agrarische sector en de landschappelijke omgeving. Compleet met horeca, winkel, speeltuin, kinderboerderij, workshops en educatieve activiteiten.
Wil je alle acht ideeën bekijken? Dat kan op dutchdairychallenge.nl!