Smalspoorrobot kan autonoom boomgaard spuiten

Datum van item

10 november 2021

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

11x bekeken

AgXeed en Hol Spraying Systems hebben samen een smalspoorrobot met boomgaardspuit gebouwd. Deze robot kan behalve autonoom spuiten ook maaien en mechanisch onkruid bestrijden in boomgaarden.

Er zijn al vaker smalspoortrekkers autonoom rijdend gemaakt om in boomgaarden te werken. Robotbouwer AgXeed in het Limburgse Oirlo en fabrikant van boomgaardspuiten Hol Spraying Systems (HSS) in het Gelderse Geldermalsen pakken het anders aan. In plaats van een bestaande trekker en boomgaardspuit om te bouwen, lieten zij de AgBot-veldrobot en de spuittechniek van HSS samensmelten.

Het resultaat is een autonoom rijdende driewieler, de AgBot 2.055W3 met een compact opgebouwde boomgaardspuit die bijna eindeloos, dus ook 's nachts, kan doorwerken. Na 35 uur is de 170 liter-dieseltank van de 75 pk viercilinder Deutz motor pas leeg.

Vanaf 200.000 euro

De prijs van de robot met spuit wordt 200.000 euro. Met vulstation en andere werktuigen erbij wordt het 280.000 euro.

'Vanaf een boomgaard van 25 hectare kan het uit', stelt Hendrik Hol van HSS. 'Er wordt al snel 30 tot 35 keer per jaar gespoten met een beschermingsmiddel of bladvoeding. Nog tien keer grasmaaien en enkele keren onkruid schoffelen en een teler rijdt zo al snel vijftig keer per jaar over hetzelfde pad. Op biologische boomgaarden wordt nog veel vaker gespoten en gereden.'

Besparing

Hol gaat uit van een besparing van 80 procent op arbeid en 30 procent op diesel. De robot valt daarbij in de MIA-/Vamil-regeling en er is POP3+-subsidie mogelijk. Energie-investeringsaftrek (EIA) niet, omdat het gaat om een dieselvoertuig.

Opbouw en aansturing

Wat betreft opbouw en aansturing lijkt de Agbot sterk op het rupsvoertuig. In plaats van beide rupsen zijn het de achterwielen die het voertuig sturen. Nu is er alleen een derde sturend wiel bij gezet. De achterwielen (400/80R28) worden aangedreven door twee elektromotoren van 700 volt. Ook het navigeren gaat op dezelfde wijze. De robot rijdt puur op gps en heeft dus geen correctie van de bomenrijen nodig.

Het volledige artikel kun je hier verder lezen.

Bron: nieuweoogst