Eind vorig jaar werd een begin gemaakt met de bootcamps en masterclasses van het programma LOF, een Limburgs initiatief waar gezonde voeding en korte ketens centraal staan. Een van de deelnemende bedrijven is Daily Fresh Food, een totaalleverancier van verse producten, maaltijden, zuivel, kruidenierswaren en medische voeding. Nieuwe Oogst ging in gesprek met Edward Mutsaers, manager bedrijfsvoering bij Daily Fresh Food, over de voortgang.
Lokale leveranciers
Van sterrenzaak tot eetcafé en van academisch ziekenhuis tot kleinschalige woonvoorziening. Daily Fresh Food, gevestigd in Geleen, levert aan veel verschillende partijen. "De basis van ons bedrijf is een ambachtelijke slagerij’, vertelt Mutsaers. "En we hebben zelfs onze eigen boerderij waar we stieren houden."
Voedselveiligheid en duurzaamheid staan hoog op de agenda: van het tegengaan van voedselverspilling tot het betrekken van producten van lokale leveranciers. "Met zalm en bananen is dat natuurlijk lastig, maar het grootste deel komt uit Limburg", zegt de manager. "Waarbij de eerlijkheid gebied te zeggen dat we ook Belgisch Limburg rekenen tot ons gebied."
Programma LOF
De manager van Daily Fresh Food neemt dit jaar deel aan de acht bootcamps van het LOF-programma. Binnen dit programma worden de mogelijkheden onderzocht om de afzet van agrarische ondernemers te koppelen aan lokale afnemers als zorginstellingen. Daily Fresh Food en GGZ-instelling Mondriaan puzzelen gezamenlijk uit hoe ze gezonder en duurzamer voedsel op de werkvloer kunnen krijgen. "We willen stapje voor stapje de omslag maken en eerst het laaghangend fruit pakken", vertelt Edward Mutsaer.
Na twee bijeenkomsten is Mutsaers vooral enthousiast over ‘de gezamenlijke passie voor eten en drinken en de prikkelende sprekers’. "Het is nu onze taak om schakels uit de keten te halen en daarbij ook de inkopers en de raden van bestuur van zorgorganisaties de ogen te laten openen", vervolgt hij.
Verschuiving
Vooral in de zorg ziet Mutsaers een aardverschuiving op het gebied van eten en drinken. Van de aloude gaarkeukens in het souterrain krijgt eten en drinken inmiddels een prominente plek als onderdeel van een gezonde en vitale leefstijl. "De aandacht voor de prijs verschuift ook naar vooral aandacht voor de kwaliteit", merkt hij op. "En voor lokale boeren en tuinders zie ik zeker ruimte om daarop in te spelen, vooral als ze samenwerken en bijvoorbeeld direct in de juiste kist of verpakking hun producten leveren."
Naast de wens om minder voedsel te verspillen en minder CO2 uit te stoten, gaan prijs, kwaliteit en verkrijgbaarheid een belangrijke rol spelen, zegt bootcamp-deelnemer Mutsaers. "Tegelijkertijd zie je dat onze klanten gaan beseffen dat we meer met het seizoen moeten eten. Dus geen blauwe bessen meer in het vroege voorjaar of aardbeien met kerst."
Nieuwe korte ketens
In de tweede helft van het jaar gaan de partijen bouwen aan nieuwe korte ketens. Naast de bootcamp draait ook de masterclass van het innovatieve LOF-programma op volle toeren. "We gaan de korte keten optimaliseren met aandacht voor het verdienmodel", zegt LOF-programmamanager Bert Vliex. "Ons nieuwe concept voor de zorg kan vervolgens uitgerold worden in het onderwijs, de sportwereld en bij de overheid. We zoeken daarbij de verbinding met andere initiatieven, zoals de Reus van Schimmert."
Eerste stap
Volgens Mutsaers vergt deze omslag een lange adem. Zelf gaat hij samen met Mondriaan-medewerkers Gerard Worms (teamleider Hospitality) en Yvonne Bessems (meewerkend voorvrouw facilitair bedrijf) aan de slag.
"Samen willen we een vitalere omgeving creëren voor cliënten, personeel en vrijwilligers. De eerste stap waar we aan denken, is om meer regionaal fruit op te nemen in het aanbod om zo het vuurtje aan te wakkeren."