Hart- en vaartziekten, diabetes type 2 en andere welvaartsziekten kunnen afnemen als mensen gezonder eten, maar hoe krijg je de consument zover te kiezen voor groente en fruit? MiFood uit Venlo maakt het simpel door producten te ontwikkelen die vol zitten met gezondheid en even gemakkelijk te nuttigen zijn als ongezonde tussendoortjes. De vloeibare 'Joycies' in een flesje zijn al enige tijd beschikbaar. Nu is het de beurt aan popcorn boordevol vitamines, mineralen, eiwitten, vezels en antioxidanten.
Hoe wordt het gemaakt?
Gezonde korrels die je zonder schuldgevoel kunt snacken tijdens het autorijden, wandelen of bankhangen. Bij MiFood weten ze hoe die 'popcorn' gemaakt moeten worden. Het bedrijf doet een selectie van groente en fruit in de blender en verdeelt de natte mix die ontstaat over een gepofte drager, zoals haver. Na het droogproces wordt nog een extra laag aangebracht van de groente- en fruitcoating. Het resultaat is een lekkere snack vol met belangrijke voedingsstoffen.
Vacuüm coater
De machine die het hele proces mogelijk maakt is de vacuüm coater van producent Dinnissen. Deze machine kan mengsels van verschillende groenten en fruit drogen, concentreren en verwerken. Dankzij het regelbare vacuüm kan op elk poreus product exact de juiste hoeveelheid poeder of vloeistof worden aangebracht, om die vervolgens met behulp van vacuüm tot diep in het product door te laten dringen.
Een bijkomend voordeel is dat in een vacuümomgeving het kookpunt van grondstoffen wordt verlaagd. Hierdoor kan er dus ook vocht aan specifieke producten worden onttrokken, waarbij smaak, kleur en functionele werkingsstoffen, zoals vitaminen, mineralen, smaakstoffen en enzymen volledig behouden blijven. "Vroeger duurde het pureren tien minuten waardoor de temperatuur opliep tot 80 à 100 graden Celsius. Nu duurt het een minuut en stijgt de temperatuur van 22 naar 22,3 graden,” vertelt Raymond Nolet van MiFood in een interview met De Limburger.
Wetenschap
De techniek zorgt ervoor dat de voedingstoffen tijdens de productie behouden worden. Tegelijkertijd worden de gezondheidseffecten van deze voedingstoffen onderzocht binnen een wetenschappelijk onderzoek. Maastricht University analyseert honderden inhoudsstoffen van groente en fruit, evenals de wisselwerking van deze stoffen met het afweersysteem van de mens. Daardoor krijgen ze bij MiFood antwoord op de vraag of het nuttigen van hun producten daadwerkelijk een positieve invloed heeft op de gezondheid.
Laatste stap
Raymond Nolet heeft het volste vertrouwen in de resultaten van het wetenschappelijke onderzoek. Daarna volgt een nieuwe, onzekere stap: de commerciële vermarkting. Er is contact met winkelbedrijven, maar de marketing is nog een vraagteken. Dat geldt niet alleen voor de nieuwe gezonde korrels, maar ook voor de eerder gelanceerde gezonde drankjes. De Joycie is vooralsnog alleen in vier varianten online te bestellen en ligt hier en daar in een lokale bedrijfskantine. Om dit uit te breiden moet het inhoudelijke verhaal goed verteld worden. Nolet: “Als het onderzoek bij Maastricht University is afgerond, leggen we de focus op de sales ten behoeve van een olievlekwerking van de preventieve gezondheid."
Meer weten over MiFood? Lees dan onze MiFood case van afgelopen zomer. Of bezoek de website van het bedrijf. Over de rol van de Limburgse agrofood bij ziektepreventie spraken we onlangs ook met Carmen Houben, docent Healthy Living aan HAS Hogeschool.