Eerder besteedde tv-programma Groen Licht al aandacht aan Natural Branding van het Nederlandse bedrijf Eosta: met een laser wordt een natuurlijk etiket aangebracht op de schil van groente en fruit, zonder de smaak, geur of houdbaarheid te beïnvloeden. Hiermee worden stickers en verpakkingsmaterialen overbodig en dat bespaart een hoop plastic en CO2. Na het Zweedse ICA durft nu ook supermarktketen Jumbo het aan om deze techniek toe te passen op haar biologische groenten.
Doel is terugdringen van de grote hoeveelheid plastic verpakkingsmaterialen die worden toegepast in food retail. Eosta berekende 2000 kilo plastic te besparen door alleen al het wegvallen van de stickers op hun avocado's. Tegelijk is slechts 1% van de energie nodig voor het laseren ten opzichte van stickerproductie.
Jumbo begint met het laseren van gember, courgette en flespompoen en wil dit later uitbreiden op andere geschikte groenten. Albert Heijn heeft ook al meermalen geëxperimenteerd met de laser, maar stopte ermee omdat de toepassing alleen werkt op producten met een harde schil en de verkoop negatief zou hebben beïnvloed.
Jumbo wil juist voorloper zijn op het gebied van duurzaamheid. Het verwacht dat het aandeel Nederlandse AGF in het schap met een PlanetProof certificering* voor het einde van het jaar is gestegen tot bijna 80 procent. Daarnaast stimuleert de keten het eten van meer groenten en fruit te stimuleren met de campagne #grillenmetgroenten, in samenwerking met Natuur & Milieu, en de vermelding van het percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten op verpakkingen.
Foto: Jumbo
Bronnen: Goedemorgen Groente, Voor de Wereld van Morgen, Jumbo