Ondernemers kunnen wel vinden dat hun nieuwe ei, maaltijd, drankje of rookworst de lekkerste is van allemaal, maar wat vindt de klant? In het Test & Taste Center op de Brightlands Campus Greenport Venlo mag de consument voorproeven en zijn mening geven, voordat een nieuw product op de markt komt.
Jella Theeuwen is business developer op de campus. Zij vertelt over het recent geopende Test & Taste Center: "Als jij een nieuw product of concept ontwikkelt, wil je weten of het aansluit bij de wensen van de consument. Die bepaalt immers wat hij in zijn boodschappenkarretje legt. Omdat het op Brightlands Campus Greenport Venlo draait om gezonde en veilige voeding is dit dé plek voor een Test & Taste Center waar consumentenpanels nieuwe voedingsmiddelen en – concepten kunnen testen."
Smaaktesten
Producenten en ontwikkelaars van voedingsmiddelen kunnen met hun concepten aankloppen bij het testcentrum. "Wij coördineren en zorgen ervoor dat de hele smaaktest professioneel wordt uitgevoerd. Daarbij maken we gebruik van de kennis van partijen in de campuscommunity. Je kunt denken aan de verschillende sensorische labs en expertise van Universiteit Maastricht tot de smaakpanels van Kokkerelli & Stichting Kids University for Cooking. We zorgen ervoor dat partijen de smaaktest ontvangen, die ze nodig hebben. We werken vanuit vraagsturing en niet vanuit een algemene smaakteststandaardisatie. Dat is de meerwaarde van de campus. We zorgen dat de vragen op de juiste manier gesteld worden en we instrueren het testpanel. Je wilt immers betrouwbare, objectieve testresultaten."
Prikkelvrij
De campus beschikt over faciliteiten die het mogelijk maken op betrouwbare wijze te testen. Het Smaaklab van Universiteit Maastricht is het hart van het Test & Taste Center. Jella: "Dit lab is een perfecte testomgeving. Het testpanel kan hier in een prikkelvrije omgeving proeven, ze worden er bijvoorbeeld niet afgeleid door andere geuren. Door de individuele testcabines beïnvloeden de testers elkaar niet. Afhankelijk van de onderzoeksvraag kan er ook gebruik worden gemaakt van een huiskamersetting."
Limburgse eieren
Een van de bedrijven die gebruik maakte van het Test & Taste Centrum is een Limburgse pluimveehouder. Naar eigen zeggen ontwikkelde hij een ei dat lekkerder is dan andere eieren, maar wat is de mening van de klant? Er vond een vergelijkingstest plaats in Venlo, waarbij werd gekeken naar smaak, kleur, geur en textuur. Uit het eerste onderzoek kwam de bevestiging dat je smaak kunt beïnvloeden en dat het ei ook echt als lekkerder werd ervaren. Tegelijkertijd kwamen een reeks vervolgvragen naar voren, waar de Limburgse boer nu mee aan de slag moet.
Proevers gezocht
De proevers in het Test & Taste Center zijn doorsnee consumenten. Er is nog plaats voor nieuwe testers in het panel, vertelt Jella. "Je kunt ongeveer één keer per maand een oproep verwachten en je bepaalt zelf of je deelneemt. De smaaktesten duren maximaal 30 minuten. Wij geven steeds een korte instructie waardoor je goed voorbereid aan de test kunt beginnen. De panelleden krijgen een kleine vergoeding, maar daar is het de meesten niet om te doen. Ze vinden het veel te leuk om op deze manier bij de ontwikkeling van nieuwe voedingsproducten en -concepten betrokken te zijn."
Wil je ook proeven en je mening geven? Meld je dan aan via de website. Of ben je een bedrijf dat op zoek is naar de mening van de consument? Kijk dan hier voor meer informatie.
Bron: Brightlands