Nederlands vlees vaker herkenbaar in schap

Datum van item

18 oktober 2021

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

196x bekeken

In het winkelschap ligt steeds vaker vlees dat herkenbaar is als Nederlands vlees. Dat is zowel bij rundvlees als bij varkensvlees en kip het geval.

Jumbo maakte onlangs bekend rundvlees te gaan verkopen van weiderunderen. Het gaat om vlees van melkkoeien van Royal FrieslandCampina-boeren. Ze voldoen aan de eisen van Stichting Weidegang. Zo moeten ze jaarlijks tenminste 120 dagen minimaal zes uur per dag in de wei lopen.

Dit initiatief komt van Jumbo. De supermarkt ziet dit als een kans om meer te doen met Nederlandse producten en om tegelijkertijd het dierenwelzijn te bevorderen en onder de aandacht te brengen.

Jumbo werkt bij de uitvoering van het nieuwe concept samen met Verhey Vlees in het Limburgse Nuth. Beide partijen betalen deelnemende boeren een toeslag van 5 cent per kilo geslacht gewicht, daar komt jaarlijks een continuïteitstoeslag van 2 cent per kilo bovenop. De toeslag is dit jaar tijdelijk 10 cent per kilo. Volgens Jumbo wordt de toeslag niet doorberekend aan de klant. Waarom is niet duidelijk.

De supermarkt verwerkt het vlees van de ex-melkkoeien onder meer in mager rundergehakt, rundertartaar, burgers en stoofvlees. Jumbo wil volgend jaar ook luxere rundvleesproducten verkopen.

Afgemolken koeien

Overigens is Jumbo niet de eerste supermarkt die vlees van Nederlandse melkkoeien herkenbaar in het winkelschap presenteert. Albert Heijn begon vorig jaar met de verkoop van rundvlees van afgemolken koeien. Dit vlees komt van koeien van bedrijven die nu al melk leveren aan Albert Heijn via het klimaatneutrale programma 'Beter voor Koe, Natuur en Boer' van zuivelonderneming A-ware.

De supermarkt werkt samen met Heijdra Vleesvee in het Utrechtse IJsselsteijn. 'Een mooie ontwikkeling. We zijn al sinds 2001 bezig om duidelijk te maken dat rundvlees uit eigen land meer aandacht en waardering verdient', vertelt Anita Heijdra. 'Momenteel is er wereldwijd een tekort aan rundvlees. Dit draagt er waarschijnlijk aan bij dat supermarkten meer oog krijgen voor vlees uit eigen land.'

De aanpak van Albert Heijn en Heijdra is anders dan die van Jumbo en Verhey. Heijdra gaat een stap verder door melkkoeien die daarvoor geschikt zijn vier maanden lang af te mesten op een afmestbedrijf na het verlaten van het melkveebedrijf.

'De meeste melkkoeien eindigen na een aantal lactaties in het slachthuis, waarna het vlees wordt vermalen tot hamburgers en worst. Zonde', betoogt Heijdra. 'De meeste melkkoeien kun je afmesten tot een rund dat kwaliteitsvlees levert.'

Naast de melkveehouderij is er in Nederland een relatief kleinschalige roodvleessector. Dit luxe vlees komt vooral terecht in de horeca en bij slagers. Enkele supermarkten leggen zich ook toe op rundvlees van Nederlands vleesvee. Dit zijn met name Plus, Boni en Coop.

Exacte cijfers over het aandeel Nederlands vlees in de binnenlandse rundvleesconsumptie zijn er niet. Naar schatting komt ongeveer 40 procent van het rundvlees dat in Nederland wordt geconsumeerd uit landen als Ierland en Brazilië.

Hoge zelfvoorzieningsgraad

Dit ligt anders bij varkensvlees en kip. Hier is sprake van een hoge zelfvoorzieningsgraad. Nederlandse consumenten eten daarom vooral Nederlandse kip en Nederlands varkensvlees, al is ook sprake van import van goedkopere vleesdelen uit het buitenland.

Een recente trend is dat ook kip en varkensvlees steeds vaker als herkenbaar binnenlands product in het winkelschap liggen, vooral via marktconcepten. Zo heeft bijvoorbeeld Plus een eigen varkensvleesketen in samenwerking met vijftien Nederlandse varkensboeren.

Bron: nieuweoogst