Lokale producent kan zich laten zien in iconische watertoren Schimmert

Datum van item

29 oktober 2020

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

117x bekeken

Een aanjager die streekproducten op een hoger plan moet brengen. Dat is in een notendop de filosofie achter De Reusch, de iconische watertoren in Schimmert die naar verwachting begin volgend jaar haar deuren opent. Een plek waar de lokale producent zijn producten én het verhaal achter het product kan laten zien aan de consument.

"We gaan veel grootse dingen met elkaar doen." Toren-eigenaar Nico Eurelings en zijn broer Roger, beiden geboren in Schimmert, zijn er alles aan gelegen om de omgeving nog beter op de kaart te zetten.

Renovatie en digitaal platform

"De eerste van vele stappen was het duurzaam en energieneutraal renoveren van de toren", aldus Nico Eurelings. En dat is gelukt. Ondertussen heeft Roger een digitaal platform voor streekproducten opgezet waar consumenten producten kunnen kopen en producenten hun producten aan kunnen bieden. Hoewel De Reusch nog niet toegankelijk is voor publiek, kunnen via de webshop wel al lokale producten worden besteld. "Op die manier houden we de afstand van de producten van teler naar de klant zo kort mogelijk."

Straal van 46 kilometer

De Reusch telt in totaal zeven verdiepingen die stuk voor stuk vorm geven aan het totaalconcept. André Köppen en echtgenote Anne Marie zijn de uitbaters van het concept. André Köppen: "Onze doelstelling is het harmoniseren van economie en ecologie. Alles wat je straks als bezoeker consumeert in de toren, bestaat uit ingrediënten die worden geteeld en geproduceerd binnen een straal van 46 kilometer. Eten en drinken zover je kunt kijken, dat is het concept."

Op de begane grond komt een winkel met streekproducten, maar er is ook de mogelijk om producten online te bestellen. "In de toekomst willen we ook de horeca gaan faciliteren en eventueel de distributie gaan verzorgen", vertelt Nico Eurelings. Hij geeft aan dat De Reusch ook de marketing voor het totaalconcept voor zijn rekening neemt. "De producenten uit de streek zijn allemaal heel goed in het maken van een product, maar het vermarkten van een product is een ander verhaal. Wij hebben zometeen een behoorlijk platform, dat we ook ten volle willen benutten."

Restaurant

Op de eerste verdieping van de watertoren ligt het restaurant, dat plaats biedt aan zo’n zestig gasten en na opening zeven dagen per week is geopend. "Omdat we afhankelijk zijn van de dagelijkse aanvoer van dertig streekproducenten, gaan we in het restaurant niet met een fysieke menukaart werken, maar met een app", legt Köppen uit.

"Daarop kunnen gasten zien welke producten wij op dat moment leveren en op die manier zelf hun menu samenstellen. Onze kok werkt louter met ingrediënten die hij niet van tevoren kan kiezen en bestellen. Dat vergt wel een vorm van omdenken, maar daarin zit hem ook de uitdaging."

Proeflokaal

Pal boven het restaurant, op de derde verdieping, komt het proeflokaal. Dat biedt niet alleen plaats aan 50 personen van het restaurant, maar gasten kunnen hier onder meer meedoen aan een (interactieve) smaakquiz. André Köppen over dat laatste: "Een bezoeker kan van tevoren drie proefglaasjes bier of wijn boeken en die benoemen. Jongeren onder de achttien krijgen automatisch een frisproeverij met onze eigengemaakte frisdranken."

Op de derde en vierde verdieping is tevens ruimte ingericht voor een marktplaats waar torenpartners microproducties draaien en bezoekers kunnen meekijken hoe verschillende producten worden gemaakt.

Bier en Frisch

In de brouwerij op de vierde verdieping wordt niet alleen op duurzame wijze bier gebrouwen, maar ook de frisdrank Frisch. André Köppen: "Limburg telde vroeger tussen de dertig en veertig frisdrankfabriekjes. De vloeibare zoetigheid bestond uit water, extract en vooral heel veel toegevoegde suiker. Dat laatste willen wij pertinent niet. We gaan frisdranken brouwen met natuurlijke smaken van bloemen en fruit. Dat gebeurt op de basis van wort, een suikerachtige vloeistof die in de brouwerij wordt vergist en waaraan in een later stadium een melkzuurbacterie wordt toegevoegd. Vervolgens versnijden we de zoetigheid met zuurfruit van bijvoorbeeld druiven, morellen of blauwe bessen. Bij dit frisdrankconcept kun je ook kinderen betrekken, want het gaat ten slotte ook om een stukje bewustwording."

Theater en uitzicht

In het Smaaktheater op de zesde verdieping, daar waar vroeger het watervat zat, worden bezoekers onder meer meegenomen naar het verleden van Limburg. "Dat doen we met behulp van hologrammen, geur en projectie", legt Köppen uit. "Verder willen we streekproducenten een podium bieden om hun product te presenteren."

Het hoogste punt van de toren is het panoramaterras met regionale tapaskaart en een uitkijk van 46 kilometer, plus zicht op de vele streekproducenten die binnen deze straal liggen.

Meer weten? Kijk op de website van De Reusch.

Bron: Nieuwe Oogst