Limburgse telers zien brood in zacht fruit-toerisme

Datum van item

31 augustus 2021

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

58x bekeken

Noord-Limburgse telers van zacht fruit willen hun producten ook steeds meer inzetten als toeristische activiteit of voor dagrecreatie.

Onder meer daarvoor is de stichting Berry Briljant opgericht, een groep telers die van het themapark Aardbeienland in Horst een centrum voor al het zacht fruit uit Noord-Limburg wil maken.

Onderkomen

In Noord-Limburg is zo'n 70 procent van de Nederlandse zacht fruit sector gevestigd", zegt Evi Timmermans van Aardbeienland. "Dan heb je het bijvoorbeeld over aardbeien, frambozen, bramen, blauwe bessen of mirabellen. Aardbeienland was als themapark wat onderkomen, maar we hebben een doorstart gemaakt en willen het verder uitbouwen."

Centrale plek

De groei van Aardbeienland in Horst gaat niet alleen om het themapark. Er is bijvoorbeeld ook al een onderzoeksinstituut gevestigd om telers te ondersteunen bij innovaties. Het wereldwijd opererende instituut Delphy heeft een locatie voor specifiek onderzoek naar zacht fruit gevestigd naast Aardbeienland. "Zo is er nog een reeks partners. We willen we een centrale plek worden waar de mensen in de sector elkaar kunnen ontmoeten en deze markt verder uitbouwen", zegt Timmermans.

Toerisme en recreatie

Telers zien behalve hun taak als fruitleverancier dus ook steeds meer mogelijkheden die toerisme en recreatie bieden voor de fruitsector. Volgens het platform agrotoerisme zijn inmiddels zo'n 200 telers in Noord-Limburg actief in die sector. Er zijn blauwe bessen-fietsroutes, je kunt picknicken bij de boer en bijvoorbeeld zelf je vruchten plukken.

Noodzaak

"Wij zijn er vorig jaar mee gestart uit noodzaak", zegt fruitboerin Susanne Görtz. "Vanwege corona konden wij onze mirabellen niet kwijt. We hebben toen gezegd: kom maar plukken. Daar is zo enthousiast op gereageerd dat mensen ons in het voorjaar al belden of er dit jaar weer een mirabellen-pluk-dag zou komen. Toen hebben we hem dus georganiseerd. Supergezellig, echt een dagje op het land voor de mensen. Je kunt als teler zo ook de liefde voor je product delen", glundert Susanne terwijl er weer tachtig kilo verkochte mirabellen op de weegschaal staat.

Bron: 1limburg