Met de toenemende digitalisering wordt internet steeds belangrijker voor het moderne land- en tuinbouwbedrijf. Nog niet alle agrarische bedrijven in Limburg beschikken echter over snel internet. Dat kost ondernemers tijd, geld en de nodige frustratie. Marlies Grooten uit Heerlen en Erwin Theeuwen uit Wellerlooi delen hun ervaringen.
Het bedrijf van familie Grooten, aan de rand van de Brunssummerheide, is breed van opzet. Naast een akkerbouwtak worden er ook kerstbomen geteeld en Limousin-vleesrunderen en scharrelvarkens gehouden. Daarnaast zijn de boerderijwinkel en het bijbehorende terras belangrijke pijlers onder het bedrijf.
'We hebben flink wat aanloop, vooral op mooie dagen', zegt Marlies Grooten. 'Dat brengt logischerwijs ook de nodige transacties met zich mee. In eerste instantie konden klanten alleen contant betalen. We hebben sinds twee jaar een mobiel pinsysteem.'Deze investering maakte nogmaals duidelijk wat de ondernemer al langer wist: de internetvoorziening op het bedrijf voldeed niet. 'Als ik iets via de computer wilde doen, ging dat uitermate traag. Up- en downloaden duurde een eeuwigheid en bij het invullen van de gecombineerde opgave bij RVO.nl werd ik er regelmatig uitgegooid. Het was een crime.'
Mobiel pinsysteem
Dat gold eveneens voor het mobiele pinsysteem, dat ook via internet werkt. 'Door de belabberde verbinding deed het systeem het regelmatig niet. Ik moest dan met de klanten achter me aan over het terras lopen om het internetsignaal te 'vangen'. Dat was absoluut niet van deze tijd.'
Familie Grooten besloot daarom te kijken naar de mogelijkheden voor een alternatieve internetvoorziening. Omdat de benodigde infrastructuur voor snel internet ontbrak, werd ervoor gekozen om het internetsignaal van een ander bedrijf 1.200 meter verderop op te pikken. Dat wordt via een straalverbinding doorgestuurd. 'Dat alles vergde een investering van 1.700 euro. Het internet werkt nu stukken beter dan voorheen. Pinbetalingen en zaken regelen via internet zijn geen probleem meer. Dat is veel waard', aldus Grooten.
Toch loopt nog niet alles op rolletjes. De vaste telefoon, die ook via internet werkt, vertoont namelijk kuren. 'Deze moesten we aanschaffen voor 650 euro. Daarbij bedragen de maandelijkse kosten 125 euro. Tijdens een telefoongesprek valt de verbinding echter regelmatig weg. Dat is lastig en frustrerend.'
Waarschijnlijk komt dit doordat de capaciteit van de straalverbinding te beperkt is. 'We hopen daarom dat er snel een structurele oplossing komt en we als bedrijf de beschikking krijgen over glasvezel. Zonder goed internet is het lastig om je bedrijfsvoering efficiënt in te richten. Snel internet is een must voor het runnen van een modern agrarisch bedrijf.'
Nadelig voor bedrijfsvoering
Glastuinder Erwin Theeuwen uit Wellerlooi herkent de problematiek die Grooten schetst. De cocktailtrostomatenteler ondervond jarenlang problemen door de slechte internetverbinding op zijn bedrijf. 'We zitten hier tegen de Duitse grens, op een behoorlijke afstand van het dorp. Hierdoor waren we aanvankelijk 'veroordeeld' tot internet via de telefoonlijn', zegt hij. 'Dat was uitermate traag.'
Het kostte minuten om in te loggen in het veilingsysteem en ook ermee werken was heel lastig. 'Diezelfde problemen manifesteerden zich bij telebankieren. Ook het vanaf een afstand inloggen op onze wkk's was moeilijk. Kortom: dit alles kostte enorm veel tijd, frustratie en ook geld. Wanneer ik medewerkers zaken liet regelen via internet waren ze hier immers veel langer mee bezig dan eigenlijk nodig was. In die zin is traag internet absoluut nadelig voor je bedrijfsvoering.'
Theeuwen besloot daarom om in 2017 de mogelijkheden voor alternatieve internetverbindingen te onderzoeken. Dat deed hij samen met vijf collega-tuinders in de buurt. 'Er werd destijds wel al gesproken over de aanleg van glasvezel in dit gebied, maar dat was nog allemaal onzeker. Daar konden en wilden we niet op wachten.'
Uiteindelijk investeerden de tuinders daarom in internet via een straalverbinding. 'Dat signaal werd in de buurt bij een internetprovider aan de Maas opgepikt en van daaruit naar een zendmast bij een collega gestraald. Die zond het vervolgens naar de afzonderlijke bedrijven. Dit vergde een investering van 2.500 euro per bedrijf, plus een maandelijkse vergoeding van 130 euro. Het was dus zeker niet goedkoop, maar het werkte wel. Er ging een wereld voor me open: we konden online zaken ineens snel en efficiënt regelen.'
Glasvezel aangelegd
Maar de straalverbinding is sinds vorig jaar passé, aangezien toen de langverwachte glasvezel werd aangelegd in het buitengebied van Wellerlooi. 'Dat is een stuk goedkoper dan via de straalverbinding en het internet is sneller.' Theeuwen benadrukt tot slot dat er meer aandacht moet komen voor het belang van goed internet voor agrarische bedrijven. 'Snel internet moet worden beschouwd als een nutsvoorziening. Net zoals je gas en elektriciteit aan je deur krijgt, zou dat ook zo moeten zijn met snel internet.'
Bron: nieuweoogst