Limburg schatkamer voor agrotoerisme

Datum van item

22 juli 2021

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

33x bekeken

Het Platform Agrotoerisme wordt dé ontmoetingsplek voor ondernemers uit de recreatie- en agrarische sector, voorspellen de initiatiefnemers. Kennis delen, samen plannen maken, streekproducten op de kaart zetten en nieuwe verdienmodellen ontwikkelen.

De ambities uit het Actieprogramma Vrijetijdseconomie Noord-Limburg zijn helder: met een investering van enkele honderden miljoenen euro's de jaarlijkse bestedingen in de vrijetijdseconomie tot boven de 1 miljard euro brengen in 2025. Dat is een groei van 25 procent.

Naast bungalowparken, hotels, restaurants en attractieparken is in die visie een rol weggelegd voor boeren en tuinders die met (dag)recreatie een boterham verdienen.

Nieuwe verdienmodellen

Het Platform Agrotoerisme, half juni gelanceerd, moet ondernemers uit de recreatie- en agrarische sector bij elkaar brengen voor innovatie, kennisuitwisseling en de uitwerking van nieuwe verdienmodellen. Naast HAS Hogeschool, MKB-Limburg en LLTB komen tientallen ondernemers samen via het platform.


"Met onze proeverij willen we inspireren om ook onze ambachtelijke producten te gebruiken en te verwerken in gerechten." Joos Truijen, slager in Oostrum

Volgens Bart Verlegh van innovatiebureau Bluehub blijkt uit een eerste inventarisatie dat er al veel op het platteland gebeurt; van boerengolf tot huifkartochten en van kijken in de stal tot Kom in de Kas.

'Het is vaak kleinschalig en versnipperd en gaat over ongeveer tweehonderd boerenbedrijven in Noord-Limburg met een omzet van zo'n 16 miljoen euro. Zeker in de combinatie verblijf- en dagrecreatie liggen kansen en denken we die omzet de komende jaren te kunnen verdrievoudigen.'

Reis- en spijsroute

Als aftrap is het afgelopen jaar al een aantal initiatieven in het leven geroepen, zoals een reis- en spijsroute, de inzet van elektrische scooters voor toertochten, een drive-in voor blauwe bessen en een plukdag.

Bij alle initiatieven worden verbindingen gezocht binnen de deelnemende partijen. 'Bij Het Aardbeienland in Horst is een aardbeienwand geïnstalleerd met wetenschappelijk onderbouwde informatie over de aardbei. Bij IJssalon Clevers, met acht ijssalons in de regio, komen aardbeien en blauwe bessen prominent op de kaart', zegt Verlegh.

'Het hotel Maashof in Venlo dat elektrische scooters verhuurt, zoekt weer andere verhuurpunten in de regio en partijen die streekproducten aanbieden.'

Gescheiden werelden

De recreatie- en de agrarische sector zijn twee gescheiden werelden, concludeert Verlegh. 'Dat betekent dat je elkaars kwaliteiten ook niet kent. Zo zijn recreatieondernemers nog weleens huiverig of boeren en tuinders genoeg oog hebben voor gastbeleving en dan zien ze ook over het hoofd welke kansen het voor hen biedt om asperges uit de regio te eten of zelf jam te maken op de boerderij. Via het Platform Agrotoerisme kunnen we die brugfunctie vervullen.'

Een van de deelnemende ondernemers is Ceciel Aerts, die zich al twintig jaar met blauwe bessen rechtstreeks op de consumentenmarkt richt. Volgens haar mogen boeren en tuinders best trotser zijn op hun product en dat ook promoten zonder de illusie te hebben dat er 'gouden bergen mee zijn te verdienen'. 'Daarbij moeten we echt samenwerken, of zoals ik het zeg: als je niet bereid bent om te delen, kun je ook niet vermenigvuldigen.'

Grote afstand

Via theehuis Blue Berrie Hill in Broekhuizen zet Aerts arrangementen en producten in de markt. 'Als mensen in april al voor de deur staan met hun emmertje om zelf blauwe bessen te plukken, terwijl de supermarkten vol liggen met bessen uit Afrika, geeft dat weer eens aan hoe groot de afstand van consumenten met onze producten is.'

Zowel Aerts als varkenshouder Frank Schepers en zijn slager Joos Truijen zetten de deuren ook open voor koks. In samenwerking met Venlo Partners was begin juli de eerste van een serie inspiratietours. 'Met onze proeverij willen we inspireren om ook onze ambachtelijke producten te gebruiken en te verwerken in gerechten', zegt Truijen. 'Het gaat in de horeca vaak over Spaanse worst en Italiaanse ham, maar wat wij zelf in Ysselsteyn maken, is gewoon puur genieten.'

Edelbrons-slager Joos Truijen laat Limburgse koks proeven hoe Het Peelvarken smaakt. © Laurens Eggen

Schepers maakt met Het Peelvarken precies het vlees dat Truijen graag wil verwerken. Ze zijn een samenwerking aangegaan onder de naam Edelbrons. 'Met hulp van eigentijdse technieken als vacumeren, maar zonder toevoegingen en allerlei bewerkingen, verwerken we puur vlees, zoals dat vijftig jaar geleden ook werd gegeten. We hopen natuurlijk dat onze varkens ook in de regio weer vaker op de menukaart komen.'

Nieuwe afzet

De verdiensten van alle initiatieven zijn nog lastig op waarde te schatten, ziet Verlegh. 'Met een plukdag heeft de ondernemer een nieuwe afzet gevonden, terwijl een reis- en spijstocht in coronatijd vooral draait om klanttevredenheid. Onze bedoeling is wel dat met de kennis en innovatie ook echt meer wordt verdiend.'

Het platform wordt in het najaar tot een coöperatie omgedoopt. Bluehub en de LLTB denken dat over een jaar of vijf tweehonderd boeren en tuinders er lid van zijn. Verlegh: 'Uiteindelijk bepalen de leden zelf hun koers, maar we denken aan een volwaardig verdienmodel en dat agrarisch ondernemers als volwaardige gesprekspartner ook aan tafel zitten als het om agrotoerisme in Noord-Limburg gaat.'

Verschillende streekproducten staan in de spotlights

Een van de doelstellingen van het Platform Agrotoerisme is om streekproducten te promoten en deze te verbinden met lokale initiatieven. Het platform, officieel uit de startblokken sinds half juni, is in samenwerking met stichting Berry Briljant meteen begonnen met een promotiecampagne. Jaarrond staan verschillende streekproducten in de spotlights. Na aardbeien krijgen de komende tijd blauwe bessen als 'superfruit' de aandacht. Als onderdeel van de campagne wordt per streekproduct een karikatuur of mascotte ontwikkeld en staat de campagne bol van on- en offline uitingen. Via het Platform Agrotoerisme worden nieuwe samenwerkingsverbanden opgetuigd. Zo staan op het platform verschillende arrangementen, waaronder horeca die streekproducten prominent op de menukaart zetten. Agrotoerisme past niet bij elk agrarisch bedrijf en niet bij elke agrarisch ondernemer, ziet LLTB-portefeuillehouder Susanne Görtz. 'We vinden het als LLTB wel belangrijk dat iedere ondernemer die een dergelijke bedrijfstak wil ontwikkelen, hier de ruimte voor krijgt.' De LLTB ondersteunt leden in het opzetten en professionaliseren van multifunctionele bedrijfstakken. Onder meer door hen van de juiste informatie en kennis te voorzien, maar ook door aan de samenleving te laten zien wat Limburgse boeren en tuinders allemaal doen. Görtz: 'Via het Platform Agrotoerisme worden onze leden uitgedaagd om verder te kijken dan de agrarische sector. Juist in de verbinding met andere sectoren ligt de sterkte van dit platform.' Meer informatie is verkrijgbaar bij projectleider Leandra Schmitz via lschmitz@lltb.nl.

Bron: nieuweoogst