Eerlijker prijzen voor agrofood producten zijn de toekomst

Datum van item

31 oktober 2018

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

38x bekeken

Het economisch bureau van ABN Amro voorspelt dat milieu-effecten van voedselproductie de komende jaren meer en meer zal worden doorberekend aan de consument. Het fenomeen True Pricing (ook wel True Cost Accounting) wordt hiermee praktijk.

Kromme prijzen

Bijvoorbeeld prijzen van niet-biologische groenten zullen dan stijgen, aangezien de maatschappelijke kosten daarvan twee keer zo hoog zijn als die van biologisch geteelde groenten, terwijl de consumentenprijs van biologische groenten momenteel juist hoger is.

Verduurzaming kost geld

Uit een enquĂȘte van ABN Amro blijft dat de helft van de consumenten denkt nu al een eerlijke prijs te betalen, zo'n 30% vermoedt wel dat de prijzen nu te laag zijn. 90% verwacht wel prijsverhogingen in de komende vijf jaar. Volgens de onderzoekers duidt dit erop dat mensen zich wel realiseren dat de verduurzaming van de voedselproductie geld zal kosten.

Betere prijzen voor de boer

Daarnaast groeit de roep om meer transparantie en betere prijzen voor de boer. Volgens de LTO en de LLTB loopt de kostprijs al jaren op, maar zijn de supermarkten niet bereid om hogere prijzen te betalen. Die druk op kostprijzen belemmert verduurzaming en investeringen in dierenwelzijn van de sector, terwijl boeren dergelijke veranderingen graag willen doorvoeren.

Bewustwording

Met een online campagne #watkrijgtdeboer wil LTO de consument bewust maken van deze scheve situatie en de discussie met retailers openbreken. Roel Boots van de LLTB: "We hopen dat het bijdraagt aan het bewustwordingsproces bij de consument. Boeren verdienen nu te weinig. Daarom willen we de campagne ook regionaal uitdragen en aanjagen".

Meer weten over True Pricing? Lees het achtergrondartikel True Pricing: duurzaam produceren voor een eerlijke prijs

Bronnen: nu.nl, Telegraaf, Dagblad de Limburger