Coronacrisis leidt tot samenwerking en vindingrijkheid in Limburgse agrofoodsector

Datum van item

20 mei 2020

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

140x bekeken

Een maand geleden verzamelde Kiempunt veel mooie initiatieven vanuit de Limburgse agrofoodsector die ontstonden in de beginperiode van de coronacrisis. Inmiddels is duidelijk dat het geen kortstondige crisis is en de gevolgen van het virus mogelijk onomkeerbaar zijn. Daarmee lijkt afwachten en stilzitten voor niemand een optie en zeker niet voor de ondernemer. Wat zijn de creatieve, innovatieve en genereuze ideeën onder Limburgse boeren en foodprofessionals, twee maanden na de eerste overheidsmaatregelen?

Regionaal en gezond

Laten we om te beginnen eens terugkijken naar een aantal initiatieven uit ons eerdere overzicht. Hoe gaat het bijvoorbeeld met Support Your Locals? Via deze grote landelijke campagne is volop aandacht gevraagd voor het steunen van lokale ondernemers door hun streekproducten aan te schaffen. Op de bijbehorende website kunnen Nederlanders op provincie zoeken naar plekken om verse producten uit de regio te kopen. Een maand geleden was slechts één Limburgs initiatief op deze pagina te vinden, maar inmiddels zijn het er al veertien. Je vindt er aanbod van pakketten gevuld met asperges, fruit, zuivel of rundvlees en maaltijdboxen voor de complete barbecue of 4-gangen diner. Een nieuw initiatief aanmelden kan ook nog altijd.

Naast het landelijke Support Your Locals blijft ook de LLTB de eigen lijst met adressen van boerderijwinkels en andere lokale verkooppunten bijwerken. Onlangs werd hier het honderdste adres aan toegevoegd. En op de website La Saison Culinaires kan de consument terecht voor het vinden en kopen van Limburgse streekgerechten, streekproducten en wijnen.

Dat regionale producten in trek zijn bevestigt een artikel van Dagblad De Limburger. Als oorzaak wordt enerzijds de oproep om lokale ondernemers te steunen genoemd, maar ook de groeiende behoefte aan gezonde voeding. Marcel Jacobs, van People’s Farm uit Maasbree, introduceerde al lang voor de coronacrisis ’t Verskratje, een groentepakket voor vier dagen dat wekelijks wordt samengesteld met producten uit de moestuin van People’s Farm. Sinds de coronacrisis ziet hij een toename van nieuwe klanten, die specifiek op zoek zijn naar producten om hun weerstand te verhogen.

Hetzelfde zegt Dorien Heijnen van Fruitbedrijf Heijnen in Roggel; de drukte in de boerderijwinkel is sinds de coronacrisis aanzienlijk toegenomen met mensen die vragen naar gezond eten. Maar niet alle klanten willen zich mengen in deze drukte en dus besloot de familie Heijnen een alternatief te bieden: "We hadden onderling wel eens over het starten van een webshop gesproken maar waren daar nog niet serieus mee bezig. Door de coronacrisis is alles in een stroomversnelling gekomen en sinds enkele weken kunnen klanten via onze website bestellen en kunnen zij op een afgesproken tijdstip bij een apart afhaalloket hun boodschappen komen halen. De webshop loopt goed en zo hebben we gelukkig aan de wens van een aantal klanten kunnen voldoen.”

De groeiende vraag naar gezonde streekproducten heeft bij Boerschappen uit Breda zelfs geleid tot een nieuw, groter pand en extra personeel. Het Brabantse bedrijf heeft ook klanten in Limburg, die hij hoopt in de nabije toekomst producten van Limburgse producenten te kunnen bieden.

Vitamine C Actie

Een ander initiatief dat we in het eerste artikel tegenkwamen is de Vitamine C-actie van de Limburgse cateraar Ki van de Ven. Deze liefdadigheidsactie is sinds vorige maand met groot succes voortgezet. Inmiddels staat de teller op ruim 20.000 kilogram gedoneerde fruit en groente! Op de Facebook pagina ‘Met Fruit Erop Uit’ werd twee weken geleden een indrukwekkende tussenstand gegeven van deelnemende ondernemers:

  • jam, sap, bier, stroop en fruit van ’t Breusjterhöfke in Eijsden
  • groente en fruit tegen veilingprijzen van ’t Vitamientje uit Gronsveld
  • 240 Franse kazen en meer dan 250 dozen crackers van Kazerij Verschuren in Eijsden
  • 150 kg speciale kazen van Tom Miesen in Maastricht
  • 20 emmers fruitvulling, 100 kg appels en nog meer appels tegen veilingprijzen van Inno-Fruit uit Sint-Geertruid
  • 100 flessen olijfolie (vitamine C private label) van Puur Olijf in Spaubeek
  • 20.000 kg aardappelen van Landbouwbedrijf Hameleers in Wijlre

Al deze producten worden uitgedeeld aan 17 zorginstellingen, de Spoedeisende hulp Maastricht UMC+, het Leger des Heils Maastricht, Voedselbank Limburg, Ronald McDonald, Caritas 045 en Zjeele Wawwel in Maastricht. Duizenden monden zijn al gevoed dankzij deze gulle donaties. Er kan nog altijd gedoneerd worden, hetzij in de vorm van voedingsmiddelen, hetzij in de vorm van financiële middelen.

Huisverkoop, drive in en automaten

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om versproducten aan te bieden vanuit een automaat, verkooppunt aan huis of drive in. Eén van die bedrijven is Ria Joosten Catering. In ons artikel van vorige maand schreven we hoe Ria Joosten maaltijden maakte voor patiënten en personeel van een hospice in Midden-Limburg. De creatieve ondernemer liet het daar niet bij en werkte nieuwe ideeën uit om haar werk te kunnen voortzetten. Op de eigen locatie Proeflokaal Limburg in natuurgebied de Peel opende ze tijdens Koningsdag, Bevrijdingsdag en Moederdag de ‘StrawberRia Drive In’. Er werden verse aardbeien van Erik van Haandel van Het Zomerkoninkje uit Egchel verkocht op wafels, in smoothies en met ijs of slagroom. Het succes van de StrawberRia wordt nu opgevolgd met de FrieteRia. Op 16 en 17 mei mogen bij Proeflokaal Limburg de klanten in een auto langs het loket rijden voor een portie luxe frieten.

Eenzelfde initiatief is de Aardbeien Drive-In in Nederweert. Het initiatief waarbij klanten vanuit de auto of vanaf de fiets aardbeien met slagroom, milkshakes of smoothies kunnen kopen is inmiddels twee keer verhuisd, maar lijkt nu op het terrein van een tankstation een stabiele plek te hebben gevonden. Op Moederdag liep het weer storm en waren er te weinig aardbeien om alle klanten tot het einde van de dag te voorzien. Ook de Fruitige Lekkernijen Drive In in Voerendaal, de Aardbeien Avenue in Sittard (met aardbeien van Verstappen uit Roggel) en de Sweet Strawberry Drive-In in Echt zijn succesverhalen. Landgoed Kasteel Limbricht organiseert zelfs een aardbeientocht, een fotospeurtocht met vier stops waarin genoten kan worden van aardbeienversnaperingen.

Dat de klant het kopen van de versproducten soms als leuk uitje ziet merkte ook Luc Linders van Linders Asperges & Rabarber uit Beringe. Door de coronacrisis werden de plannen voor online verkoop van de asperges versneld uitgevoerd. Er werd een website gelanceerd waarop de klant een bestelling kan doorgeven, die vervolgens kan worden afgehaald of thuisbezorgd. Het bleek echter dat niet de online bestellingen, maar de verkoop vanuit huis ongekend toenam in vergelijking met voorgaande jaren. Dat is mede te danken aan de extra inzet op marketing die het bedrijf toepast. In een podcast van Business Innovatie Team Limburg vertelt Luc Linders meer over hoe hij zijn bedrijf door de coronacrisis loodst.

Automaten met versproducten doen het sinds het begin van de coronacrisis ook goed bij de consument. De nieuwe versautomaat bij de stal van melkvee- en zuivelboerderij ‘De Brem Holsteins’ uit Velden biedt sinds een aantal weken de eigengemaakte producten 'Zuivel van Nu', zoals verschillende smaken yoghurt. Daarnaast zijn de zuivelproducten te vinden in de versautomaat van Dings Aardbeien in Belfeld en die van Hoeve Rosa in Sevenum. Vers thuisbezorgen is sinds een aantal dagen ook een koud kunstje voor Zuivel van Nu, dankzij de nieuwe gekoelde bus.

Hygiëne

Vaak handen wassen, pinautomaten en winkelwagentjes die worden ontsmet: het coronavirus betekent ook iets voor onze hygiëne. In het vorige artikel zagen we hoe bijvoorbeeld bierbrouwer Hertog Jan op dit gebied bijspringt door met resterende alcohol handgels te produceren. Deze keer delen we het werk van Blue Plasma uit Venlo.

Bij Blue Plasma werken ze normaal gesproken aan het duurzaam en efficiënt zorgen voor een schone en veilige voedselvoorziening. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze met de varkenssector aan een plasma-toepassing werken die helpt om een veilig en prettig leefklimaat voor boeren, varkens en omwonenden te realiseren. Ook ontwikkelen ze chemievrije methoden voor schoonmaak en desinfectie voor de voedselverwerkende industrie en worden mogelijkheden onderzocht om met plasma medicijnen en drugs te verwijderen uit afvalwaterstromen.

Ten gevolge van de coronacrisis maakt Blue Plasma met de bestaande kennis en toepassingen nu een zijstap naar de zorg, een gebied waar de behoefte aan expertise op het gebied van hygiëne groot is. Met koud atmosferisch plasma kunnen hulpmiddelen, kleding en ook mondkapjes bij kamertemperatuur gesteriliseerd worden. In enkele minuten worden virussen, bacteriën en andere ziekmakers aangepakt. Blue Plasma heeft hiervoor een sterilisator in huis die op dit moment wordt gekwalificeerd voor toepassingen in ziekenhuis en zorg.

Samenwerken

Tenslotte kijken we naar een aantal mooie voorbeelden van samenwerking in coronatijd. In gesprek met het Business Innovatie Team Limburg vertelde Ruud Zanders van Kipster hoe hij door open te overleggen met zijn opdrachtgevers tot mooie oplossingen kwam voor alle betrokkenen. Twee van zijn drie Kipster stallen produceren eieren voor supermarktketen Lidl. De eieren van de derde stal zijn voor Victoria Trading, een bedrijf dat de inkoop doet voor de Efteling, Delifrance, cateraar HMS Host op Schiphol en hoofdafnemer Albron. De vraag naar eieren voor deze laatste groep is door de coronacrisis echter stilgevallen. Zanders nam contact op met Lidl en de supermarkt wilde de extra eieren graag afnemen, maar in welke verpakking? Er waren volop Albron verpakkingen, maar niet extra Lidl verpakkingen. Een goed overleg met Lidl en Victoria Trading volgde en nu ligt het overschot aan eieren in een Albron verpakking in het schap van de Lidl. Boodschap van Zanders: elkaar willen helpen is essentieel.

Een andere bijzondere vorm van samenwerking vinden we bij aardappelenboerderij Peters in Susteren. Eigenaresse Jolanda Peters kon haar aardappelen door de coronacrisis niet meer kwijt bij Aviko en Farm Frites. Ze startte eind maart een Facebook pagina om de aardappelen rechtstreeks onder de aandacht van de klant te brengen, die in recordtempo vele mensen bereikte. Door de drukte was bezorgen al snel geen optie meer en dus vroeg het bedrijf of er mensen als afhaallocatie zouden willen fungeren. Nu, een aantal maanden later, zijn er al tien van deze plekken van Noord- tot Zuid-Limburg, waar particulieren en collegaboeren hun deuren openzetten voor klanten van de aardappelteler.

Ken je nog andere Limburgse initiatieven uit de agrofoodsector in deze tijden van coronacrisis? Of misschien ben je zelf een ondernemer met een inspirerend idee? We horen heel graag van je!