Meer huishoudens hebben in 2019 biologische producten gekocht, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Met name de groep consumenten die af en toe voor biologisch kiest, koopt steeds vaker een biologisch alternatief. De hogere prijs blijkt voor consumenten nog altijd een obstakel in de keus voor biologisch.
Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, gaf opdracht tot het onderzoek naar de keus voor biologische producten. Onderzoeksplatform GfK vroeg Nederlandse huishoudens naar hun gedrag en mening en concludeerde dat er een stijgende belangstelling is voor biologische voedingsmiddelen. Maar liefst 95,1% van de huishoudens hebben in 2019 biologische producten gekocht.
Waar
De overgrote meerderheid (89%) koopt biologische producten gewoon in de supermarkt. De stijging lijkt te verklaren door het toenemende aanbod biologische producten dat hier te verkrijgen is. Michaël Wilde, directeur brancheorganisatie Bionext: “We zien dat supermarkten steeds meer biologische producten in hun assortiment opnemen, Dat vergroot de toegankelijkheid, waardoor steeds meer mensen voor biologisch kiezen. Heel fijn, want op die manier kunnen meer mensen kennismaken met biologisch. Naarmate mensen vaker voor biologisch kiezen, gaan ze naast de supermarkt ook eens naar de speciaalzaak.”
Beweegredenen
Slechts 14% van de huishoudens die biologisch koopt, geeft aan dit vanuit imago-overwegingen te doen. Consumenten zien biologische producten met name als milieuvriendelijk (41%), diervriendelijk (40%) en puur, zonder onnodige toevoegingen (39%).
Ondanks dat de verkoop stijgt, blijft prijs de grootste barrière: 68% van de huishoudens geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn. Het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch is wel kleiner dan 5 jaar geleden. Toen waren biologische producten gemiddeld twee keer zo duur als niet-biologische en nu nog 1,75 keer. Biologische producten, met name seizoensproducten, zijn nu soms even duur of zelfs goedkoper dan A-merken.
Bio lekker voor je
‘Meer kennis over de voordelen van biologisch’ wordt in het Ruigrok onderzoek als tweede reden genoemd om vaker biologisch te kopen. Als de voordelen van biologisch duidelijker zouden zijn, is de keuze er voor gemakkelijker gemaakt. De Europese campagne 'Bio lekker voor je' is speciaal om deze reden in het leven geroepen. Op het platform wordt content gedeeld over hoe biologische voeding bijdraagt aan het klimaat, de bodem en dierenwelzijn. Tijdens De Overstapweken zijn er veel aanbiedingen, waardoor consumenten ‘even op biologisch kunnen overstappen’, om kennis te maken met het biologische alternatief. De volgende Overstapweken vinden in september 2020 plaats.
Bron: Bionext