Verduurzaming hoeft niet altijd voort te komen uit innovatie. Soms worden milieuvriendelijke oplossingen gevonden in het verleden. Met de sluiting van een aantal suikerfabrieken vijftien jaar geleden, stierf het transport van suikerbieten over het water een stille dood. Nu wordt er nieuw leven geblazen in deze manier van transport voor de vele Limburgse suikerbieten. Dat kan CO2-uitstoot én files op de snelwegen aanzienlijk terugbrengen.
De Zuid-Limburgse löss is vruchtbare grond voor de suikerbiet. Stein, Simpelveld, Meerssen en Schinnen zijn volgens CBS-cijfers de ‘suikerbiethoofdsteden’ van het land en ook Sittard-Geleen, Eijsden-Margraten en Gulpen-Wittem produceren veel suikerbieten. De weg naar de suikerfabriek van Cosun Beet Company (CBC) in het West-Brabantse Dinteloord is echter een lange. En bepaald geen milieuvriendelijke.
Duurzaamheid en nostalgie
Gegeven de duurzaamheidsdoelstellingen die de regering de industrie heeft opgelegd, wordt het bulkvervoer per schip langzaam nieuw leven ingeblazen. Transport over water is niet alleen duurzamer vanwege een significante CO2-reductie, maar draagt ook bij aan het verminderen van de filedruk op snelwegen.
CBC houdt een proef om de transportketen versneld te verduurzamen. De proef moet uitwijzen of deze vorm van transport over water kan bedragen aan een mindere CO2-uitstoot. De suikerbieten gaan, net als vroeger, aan boord in de haven van L’Ortye in Stein. Met de overslag van de suikerbieten keert een stukje nostalgie terug in een van de grootste binnenhavens van het land.
Gekneusd
De proef kijkt onder andere of de bieten niet te veel schade ondervinden aan het verladen. Wanneer gekneusde suikerbieten worden gewassen, spoelt de suiker weg. "Dat is de reden om ze op twee verschillende manieren te verladen”, vertelt Jean L’Ortye. „De eerste door ze te laten lossen op de laadkade en via een kraan in het schip te brengen. De tweede door ze rechtstreeks via de laadbrug te laten kiepen in het ruim. Over een poosje weten we welke vorm van belading de kwaliteit van de suikerbieten het meest ten goede komt.”
Is de proef succesvol, dan scheelt dit straks al gauw zo’n 14.000 vrachten over de weg, ofwel ruim vier miljoen kilometer per jaar. "Natuurlijk moeten de bieten nog wel vanaf de akkers naar de haven worden getransporteerd. Maar ook daar is volop aandacht voor. In de toekomst kan dat wellicht elektrisch of met vrachtwagens die rijden op groene waterstof,” aldus l'Ortye.
Bron: De Limburger