De kweekvleesburger van Mark Post is sinds de lancering in 2013 volop in ontwikkeling. Posts start-up Mosa Meat krijgt een financiële injectie van 7,5 miljoen om de € 250.000,- kostende burger uiteindelijk voor € 8,50 te kunnen aanbieden. M Ventures, een investeringstak van de Duitse farmaceut Merck en Zwitserse vleesverwerker Bell Food Group zien brood in de kweekvleesburger en zitten achter de investering.
Op de Brightlands Maastricht Health Campus moet het allemaal gaan gebeuren. Hier is de start-up Mosa Meat gevestigd die zich bezighoudt met het onderzoek naar kweekvlees. Onderzoeksleider Mark Post van Maastricht University ontwikkelde eerder voor het eerst een burger geheel gemaakt uit dierlijke cellen opgekweekt in het laboratorium. Bij de grote lancering in 2013 in Londen was de kweekvleesburger nog zacht, wat droog, miste vet en kostte € 250.000 per 100 gram.
Opschalen
De hamburger is dus nóg niet geschikt voor de consumentenmarkt, maar daar moet deze investering verandering in brengen. Met hun eerste grote, externe investering gaat Mosa Meat onder leiding van Mark Post en voedseltechnoloog Peter Verstrate het productieproces opschalen. Het is de bedoeling dat er tegen 2021 ergens in Nederland een productielocatie kan worden opgezet.