Vers voor vandaag: ‘Verspil minder, geniet meer!’

Datum van item

21 maart 2024

Categorie van item:

Even voorstellen..

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

118x bekeken

De startup Vers voor Vandaag geeft ambachtelijke versondernemers de mogelijkheid om restproducten via een app aan consumenten te verkopen. En dat tegen een vergoeding die 70% hoger ligt dan bij bestaande alternatieven! Joep Gommans, oprichter en eigenaar, vertelt: “Vers voor Vandaag stelt de ondernemer centraal. Ik wil een wereld creëren waarbij de macht weer terug naar het ambacht gaat.”

h2

Bakkersfamilie

Joep groeide op tussen de geur van versgebakken brood en het geluid van draaiende bakkersovens. Als kind was hij al gefascineerd door de drukte en bedrijvigheid in de bakkerij van zijn ouders. In die vroege jaren ontstond zijn passie voor het ambacht in combinatie met ondernemerschap. “Al van kinds af aan zag ik hoeveel voedsel er wordt weggegooid. Voor de meeste mensen is dat slechts een cijfertje of percentage. Maar voor mij was het altijd een werkelijk beeld van de hoeveelheid stapels kratten en vuilniszakken. Dat doet toch iets met je. Die bewustwording had ik dus al vanaf een jonge leeftijd.”

Ondernemersbloed

Via de route bakkersvakschool, studie marketing en bedrijfskunde rolt Joep het bedrijf van zijn ouders in. Samen met zijn broer is hij 12 jaar lang eigenaar van Bakkerij Gommans in Sevenum. “Ik hield mij bezig met de marketing, financiën, verkoop en hrm voor de 50 medewerkers. In 2015 richtte ik Bakkerij Support op, een bedrijf dat ambachtelijke bakkers ondersteunt met diverse marketingdiensten.”

"Ik wil een wereld creëren waarbij de macht weer terug naar het ambacht gaat."

Het verschil maken

Na 8 succesvolle jaren, voelt Joep dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging. Hij wil niet alleen de bakkerijen helpen groeien, maar ook een directe impact hebben op het verminderen van voedselverspilling. Joep: “Al mijn hele leven lang loop ik rond in de bakkerswereld. De bereidheid van ambachtelijke bakkers om iets aan verspilling te doen is er zeker. Maar de bestaande oplossing(en) zijn niet interessant genoeg. Dat heeft te maken met meerdere factoren, bijvoorbeeld de vergoeding die een bakker krijgt voor zijn restproducten. Dit bedrag is dusdanig laag dat het ze geen geld kost en geen geld oplevert. Maar het kost wel tijd. Daarom is men nu niet bereid om het maximale eruit te halen.

Bovendien zijn ook o.a. supermarkten en tankstations aangesloten. Een kwaliteit versondernemer voelt zich daar helemaal niet in thuis. Ik wil een wereld creëren waarbij de macht weer terug naar het ambacht gaat.”

 

Geen match

De huidige app(s) zijn grote platforms met veel macht. Zij maken de spelregels en bepalen wat een bakker voor zijn restproducten krijgt, terwijl hij al het werk doet. “Dat is gewoon het gevoel dat bij veel bakkers heerst”, zegt Joep. “Jarenlang hield het me bezig. Ik vond het zonde dat er zo’n mooie oplossingen bestaan, maar zo jammer dat de aansluiting met de sector onvoldoende was.”

Even later ontstond het idee om speciaal voor de verse ambachten, dus bakker, slager, groente-, vis- en kaasboer een app te bouwen die beter aansluit bij ambachtelijk vers speciaalzaken. Met de restwaarde die producten nog hebben, maar ook de kwaliteitskenmerken. En zo is het allemaal begonnen.

h2
bread

Het idee

“Ik heb het idee aan meerdere bakkers voorgelegd en ben naar een appbouwer gegaan. Daarna kwam ik uit bij LIOF. Het Business Innovation Program Food (BIPF) bleek een interessante optie te zijn. Na de eerste introductiebijeenkomst besloot ik mijn eigen bedrijf tijdelijk af te schalen om deel te kunnen nemen aan het programma. Dat is echt heel waardevol geweest. Terugkijkend hierop heeft het Vers voor Vandaag minimaal 1 jaar voorsprong gegeven. Met name de gevalideerde inzichten in wat de klant wil. Zowel de bakker als zijn consument. Ik ben hier ontzettend blij mee. Je kunt immers maar één keer een goede start maken.”

 

Focus

Het vinden van de juiste koers is essentieel vanaf dag één. Dat heeft Joep wel geleerd. “Alles draait om keuzes maken: wil je snel groeien of langzaam groeien? Wil je moeilijk doen of makkelijk doen? Een cruciale beslissing voor elke startup”, vertelt Joep. “Ik besloot om eerst te focussen op de bakkers. Daarin zit namelijk een hele belangrijke groep: de ‘earlyvangelists’, oftewel je meest potentiële klanten die je op zeer korte termijn gaat bedienen om je businessmodel te valideren.”

h2
Fresh for Today

Verbinding creëren

Naast het samen strijden tegen voedselverspilling ligt de kracht van Vers voor Vandaag in de verbinding tussen de bedrijven. Joep: “Versondernemers kunnen zich versterken. De driehoek bakker, slager en groenteboer is van oudsher heel sterk. Mede door de krimp in het aantal vestigingen is dat minder geworden. Vroeger zat in elke plaats een lokale groenteboer, slager en bakker. Die trokken vaak samen op. Nu is dat lastiger. Maar via de app kun je iets grotere afstanden overbruggen en hoef je niet fysiek bij elkaar in de straat te zitten.”

 

Grote ambities

Inmiddels heeft Joep voldoende financiering om een eerste versie van de app te laten ontwikkelen. Later dit jaar wordt een pilot gestart in een drietal bakkerswinkels. Daarna zal het initiatief zich verder gaan uitbreiden. Joep: “Over 5 jaar hopen we een volwassen en landelijk dekkend platform te zijn, waarin versondernemers al hun restproducten aanbieden. Met als uiteindelijk doel dat er helemaal geen voedsel meer wordt verspild!”

h2

Nog tips?

“Onderzoek de mogelijkheden en neem ook deel aan het Business Innovation Program Food (BIPF). Houd heel veel klantinterviews en ontdek wie jouw echte 'earlyvangelist' is. Kijk goed wat zijn probleem is voordat je aan een oplossing werkt. Jaag je dromen achterna. Én: omring je niet met ‘ja-knikkers’.”

h2

Maak kennis met Joep van Vers voor Vandaag