Carmen Hermans van Bakkerij Hermans – © Aron Nijs
Bron: De Limburger / Aangeboden door Zuid-Limburg Bereikbaar
Maastricht, Venlo en Roermond nemen stappen naar een schonere toekomst met de invoering van zero-emissiezones. Maastricht vanaf 2025, Venlo 2027 en Roermond mogelijk 2029. Veel bestel- en vrachtwagens die op diesel of benzine rijden zijn dan niet meer zomaar toegestaan in deze zones. Maastrichtse ondernemers bereiden zich voor met een andere bedrijfsvoering en zien voordelen.
Voor bevoorrading en dienstverlening moeten dagelijks 2600 voertuigen in het centrum van Maastricht zijn. Om de stad bereikbaar, gezond én aantrekkelijk te houden heeft Maastricht gekozen voor de invoering van de zero-emissiezone voor Stadslogistiek vanaf 1 januari 2025. De voorbereidingen begonnen drie jaar geleden. Om ondernemers tijd te geven de overstap te maken zijn er een overgangsregeling, ontheffingen, vrijstellingen, subsidieregelingen en advies op maat. Laat je inspireren door deze tips van Maastrichtse ondernemers.
Tip 1. Gebruik fietskoeriers
„Efficiënter bezorgen dan met een fietskoerier bestaat niet”, zegt apothekeres Maud Vromen van Schoepp Apotheek Mosa Forum. „Met onze vestiging in de compacte binnenstad van Maastricht is een bestelbus voor het bezorgen van medicijnen nooit praktisch geweest. Het is de reden dat we al vele jaren gebruik maken van Vleugels Fietskoeriers.”
Tip 2. Bundel je leveringen in stadshubs
Jaren geleden was het al een doorn in het oog van ondernemer Léon Monfrance, „de ronkende vrachtwagens en bestelbussen die maken dat Maastricht dichtslibt en het mooie en unieke karakter verpesten.” Het bracht hem op het idee een eigen hub te starten. Bestellingen worden niet meer door verschillende leveranciers bij zijn vijf schoenzaken afgeleverd, maar bij hun eigen hub buiten de stad. Daar worden alle schoenen gesorteerd en klaargemaakt voor vervoer naar de stad.
De Stadsbrouwerij Maastricht maakt al vier jaar gebruik van Goederenhubs in de Beatrixhaven. „Omdat we zelf beperkt opslagruimte hebben, staat een deel van onze voorraad daar. Zij brengen de producten bij ons langs of leveren ze rechtstreeks bij klanten af”, zegt directeur Bastiaan Bronkhorst. De Stadsbrouwerij heeft inmiddels ook een elektrisch wagenpark.
Tip 3 en 4. Kies voor elektrisch vervoer, plan efficiënt
„Vanaf het moment dat we zelf wilden gaan bezorgen met een bestelauto moest dat voor mij een elektrische bestelauto zijn”, vertelt eigenaar Carmen Hermans van Bakkerij Hermans. „Ik ben heel tevreden over de bestelauto die ik lease. Ambachtelijkheid en duurzaamheid staan in heel onze bedrijfsvoering voorop.” Ook eigenaar Raymond Wintjens van versleverancier ’t Vitamientje heeft de stap naar elektrische lease gemaakt met 3 bakwagens. „Ook plannen we onze ritten zo efficiënt mogelijk. Dat scheelt ritten, tijd en geld en spaart het milieu. We fungeren ook als een hub voor andere leveranciers en bundelen dus leveringen.”
Blijf slim zakendoen in de zero-emissiezone in Maastricht | Maastricht Bereikbaar