Tientallen nieuwe snelladers TotalEnergies maken zero-emissiezones in grote steden mogelijk

Datum van item

24 januari 2025

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

9x bekeken

TotalEnergies gaat dit jaar ruim vijftig nieuwe snellaadstations plaatsen in en rond de grote steden. Daarmee stimuleert de laadpaalexploitant de groei van het elektrisch wagenpark in Nederland en helpt het ondernemers die sinds 1 januari alleen met elektrische busjes en trucks de zero-emissiezones in mogen rijden.

h2
TotalEnergies

Zonder een uitbreiding van de snellaad-infrastructuur zou de invoering van de zero-emissiezones een moeilijk verhaal worden. Waar zouden al die ondernemers dan moeten laden? TotalEnergies voorziet in die behoefte en biedt oplossingen door in binnensteden of daarbuiten snellaadstations te realiseren. “Als je die ondernemers vraagt om een grote aanschaf te doen – bijvoorbeeld een elektrische bestelbus –, dan moet je ze ook faciliteren om die bestelbus op te laden op de plek waar ze die gebruiken. Als ze helemaal de stad uit moeten rijden, vraag je wel heel veel van ondernemers en wordt het nog lastiger”, zegt Reinout Sterk, verantwoordelijk voor de uitrol van de snelladers van TotalEnergies in Nederland.

 

Vijftig nieuwe locaties

De laadpaalexploitant heeft inmiddels vijf concessies gewonnen. In de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht en voor de Metropoolregio Amsterdam (MRA), die de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland omvat. TotalEnergies zoekt daar naar goede locaties voor zijn snellaadstations. “We zoeken continu naar nieuwe locaties”, zegt Sterk. “Inmiddels is een tiental snellaadstations operationeel. Daar komen er dit jaar ruim vijftig bij.”

 

Netcongestie omzeilen

In en rond Rotterdam komen er vijftien tot twintig van die stations bij. Zowel in het havengebied als in de stad zelf. Op de website Waarwiljijladen.nl is te zien waar die al gerealiseerd zijn en waar die nog in ontwikkeling zijn. In die regio is het een behoorlijke uitdaging om nieuwe locaties te vinden. Netbeheerder Stedin heeft namelijk voor het grootste deel van Rotterdam en omliggende gemeenten netcongestie afgekondigd. Dat betekent dat het stroomnet vol zit en dat grootverbruikers – dus ook snellaadstations – geen nieuwe elektriciteitsaansluiting krijgen.

Voor een deel van de locaties heeft TotalEnergies al eerder een aanvraag ingediend, dus die krijgen nog stroom. Voor de nieuwe locaties heeft het bedrijf alternatieve oplossingen bedacht. Bijvoorbeeld door snelladers met een geïntegreerde batterij te plaatsen, die de elektrische auto’s en busjes oplaadt. Die batterij wordt dan weer opgeladen als er geen klanten zijn. “Dan kunnen we met een hele kleine consumentenaansluiting toch een hoop vermogen aan de klant leveren”, legt Sterk uit.

 

Zonnepanelen boven snelladers

De stroom die TotalEnergies levert is 100 procent groen. Het bedrijf heeft zelfs eigen zonneparken om zijn laadstations van stroom te voorzien. Maar ook die stroom moet over het bestaande volle elektriciteitsnet en kan dus alleen lokaal gebruikt worden. Daarom installeert het bedrijf zo vaak als mogelijk een luifel met zonnepanelen boven snellaadstations, die de batterijen extra opladen. “We hebben een kleine aansluiting, dus elk beetje zonne-energie helpt”, zegt Sterk.

h2
Lees verder op Change Inc.