Swip Swap - betaalbaar en duurzaam speelplezier voor alle kinderen

Datum van item

20 april 2021

Categorie van item:

Praktijkverhalen

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

110x bekeken

"Terugkijkend kunnen wij zelfs stellen dat de coronacrisis een positieve invloed gehad heeft."

Rob Römgens, CEO Swip Swap

LIOF helpt deze ondernemer met:

LIOF helpt deze ondernemer met:

de Corona-OverbruggingsLening (COL). Dit is een overbruggingskrediet voor startups, scale-ups en (innovatieve) mkb-ers zonder bancaire kredietrelatie die in financiële problemen zijn gekomen door COVID-19. In totaal is er €300 miljoen beschikbaar gesteld door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Op verzoek van EZK verstrekken de regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) - waaronder LIOF - overbruggingsleningen tussen de €50.000,- en €2 miljoen onder gunstige condities. 

LIOF en Swip Swap

Rob Römgens, oprichter en CEO van Swip Swap B.V. vertelt:

"De eerste lockdown in maart 2020 viel precies in de maand waarin een pilot in Maastricht de app en het business model van Swip Swap zou valideren. In april stonden gesprekken gepland om op basis van gevalideerde app en het  verdienmodel met investeerders te praten over een investering voor de volgende fase, waarin het prototype doorontwikkeld zou worden tot een product gereed voor een marktintroductie. De lockdown zorgde er echter voor dat de pilot en de investeringsronde in het water vielen..."

Ruilen van speelgoed werd onmogelijk "De eerste resultaten van de pilot vlak voor de lockdown waren veelbelovend. Na de organisatie van een challenge op een lokale basisschool in de Heeg, een wijk in Maastricht, werd de app veel gedownload en gebruikt. In de eerste week van de lockdown leek er niks aan de hand, maar daarna liep het aantal gebruikers terug. Mensen werd aangeraden thuis te blijven en niet met kinderen naar de supermarkt te gaan, dus speelgoed ruilen bij de Swip Swap Spot bij de Jumbo was natuurlijk niet mogelijk. De lockdown betekende daardoor heel concreet dat we het business model niet voldoende konden valideren om investeerders aan boord te krijgen voor de geplande vervolg (SEED) investering."

En toen hebben jullie gekozen voor de COL? "De COL kwam voor Swip Swap op het juiste moment. Zonder COL financiering zou het moeilijk geweest zijn om de corona periode door te komen, met name omdat er investeringen nodig waren om in het coronatijdperk het business model te valideren en investeerders aan boord te krijgen."

Waar hebben jullie de toegekende lening voor gebruikt? "Wij zetten de overbruggingsfinanciering in om de business case in coronatijd te valideren zodat geïnteresseerde investeerders instappen in de SEED fase. Concreet wordt de overbruggingsfinanciering gebruikt om het aantal gebruikers te laten groeien en omzet te genereren. Daarvoor investeerden we in de ontwikkeling van een aantal belangrijke features in de app, zoals de gps module, native advertenties en een puntensysteem dat motiveert om de app te gebruiken. Features die noodzakelijk zijn voor een snelle groei van de userbase en het genereren van omzet. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in de ontwikkeling en uitrol van een coronaproof marktbenadering met een online toolkit, ambassadeurs en partnerships.."

Waar staat jullie bedrijf nu? "De ontwikkeling van Swip Swap gaat razendsnel. De nieuwste versie van de app is vele malen beter dan de pre-corona app, en ook met de marketingstrategie en business case maken we vergelijkbare stappen vooruit. Ook als bedrijf maken we stappen. Het team van Bob Wassermann (CTO), Bas Römgens (CSO) en ikzelf (Rob Römgens, CEO), is uitgebreid met 2 ijzersterke jonge developers, een marketing specialist en een grafisch ontwerper. Belangrijk voor de stappen die we maken is ook de strategische samenwerking met Recycle Sint. Door kennis en netwerk met elkaar te delen realiseren we sneller onze gezamenlijke doelen. Momenteel werken we hard aan de voorbereiding van de gesprekken met investeerders om verder te blijven groeien."

Heb je nog tips voor andere ondernemers? "De lockdown en de daardoor mislukte pilot hakte er natuurlijk bij ons in. Na de korte teleurstelling gingen wij al snel op zoek naar nieuwe kansen en mogelijkheden om de doelen te realiseren in het nieuwe speelveld. Een nieuwe blik op ons business model leerde dat het wendbaar is, dat je aan knoppen kunt draaien en verschillende wegen naar Rome leiden. Terugkijkend kunnen wij zelfs stellen dat de coronacrisis een positieve invloed gehad. De app is verbeterd, onze business case is robuuster, en wij zijn in gesprek geraakt met partners waarmee wij sneller onze doelen kunnen realiseren."