Start-up Nostics: Als je de wereld wilt redden, moet je buiten de landsgrenzen kijken

Datum van item

13 april 2022

Categorie van item:

Praktijkverhalen

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

204x bekeken

Nostics is een innovatieve start-up in de medische diagnostiek. Het bedrijf ontwikkelde een platform waarmee je razendsnel op virussen en bacteriën kunt testen. Dit jaar gooiden ze hoge ogen op de befaamde techbeurs CES2022. We spreken met operationeel directeur en mede-oprichter, Eva Rennen.

Hightech testen

De manier waarop we nu vaak ziektes detecteren is nog heel analoog en traag. Eerst moet je naar de huisarts, dan naar het ziekenhuis of het lab en het duurt vaak best lang voordat je de uitslag hebt. Dat kan anders, vindt Eva Rennen. Rennen: "Wij ontwikkelden een digitaal diagnostisch platform waarmee je heel snel kunt testen. Dat kan bijvoorbeeld op locatie, bij een huisarts, een kleine kliniek, een teststraat, of in de toekomst zelfs thuis."

Het bijzondere aan de technologie van Nostics is dat ze gebruikmaken van kunstmatige intelligentie, ramanspectroscopie en nanotechnologie. Door deze innovatieve combinatie kun je heel gevoelige testen ontwikkelen die bijvoorbeeld snel bacteriën kunnen opsporen.

 

Al snel buiten de grenzen

Nostics heeft zich sinds het prille begin op de internationale markt gericht. Rennen: "Zeker voor de ambitie die wij hebben, begin je meteen buiten de Nederlandse grenzen. We willen dat iedereen overal ter wereld een behandeling kan krijgen op basis van datagedreven diagnoses. En dat onze apparaten op de bureaus van elke huisarts staan."

De rol die deze technologie kan spelen, is volgens Rennen in elk land anders. Rennen: "In Nederland kun je het vooral inzetten voor het ontlasten van ziekenhuizen, terwijl je in de VS al veel meer kleinere klinieken hebt waar je de tests kunt toepassen. In landen als India heb je juist vaak heel weinig medisch personeel per inwoner en wil je veel op afstand kunnen doen. Met onze technologie kun je de gezondheidszorg op locatie dan echt naar een hoger niveau tillen, tegen lagere kosten en met lager geschoold personeel."

"Zeker voor de ambitie die wij hebben, begin je meteen buiten de Nederlandse grenzen."

Start-up succes op CES2022

Samen met een groep andere techbedrijven is Nostics met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in januari afgereisd naar de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. CES is een van de allergrootste techbeurzen ter wereld. Hier komen de meest vooruitstrevende start-ups bij elkaar om zich te presenteren aan potentiële partners, klanten en investeerders. Rennen: "Je zou een medisch diagnostiekbedrijf misschien niet verwachten op een beurs als CES, maar door COVID-19 is er veel aandacht voor healthtech en medtech. Voor ons is de deelname aan de CES een belangrijke manier om bekendheid op te bouwen in de VS. Dat is namelijk een heel belangrijke markt voor ons."

Rennen vond het een erg waardevolle ervaring om samen met andere start-ups op missie te gaan. Rennen: "Elke ondernemer daar maakt dezelfde soort ontwikkelingen door, zoals het groeien van je bedrijf, personeelszaken en het bouwen aan een propositie. In de health en deeptech zijn de tijdlijnen van ontwikkeling ook nog eens langer, dus zit je met dezelfde uitdagingen. Je leert tijdens zo'n reis enorm veel van elkaar."

 

Ondersteuning vanuit RVO

Nostics heeft in de voorbereidingen voor de CES, ondersteuning gekregen van RVO. "Ze zijn goed in verbinden", vertelt Rennen. "Ze zorgen ervoor dat je in aanraking komt met de juiste evenementen, zoals de CES. Daarnaast kunnen ze je goed helpen om in contact te komen met de juiste mensen in het buitenland en bij het vinden van funding voor je onderneming."

 

Tip: ga direct voor internationaal

Rennen is van mening dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met je eerste stappen over de grens. Rennen: "Als Nederlanders kunnen we soms nog wat te perfectionistisch zijn. We willen een volledig werkend product dat zich al bewezen heeft in Nederland, voordat we de grens over gaan. Maar het kan zomaar zijn dat je markt helemaal niet in Nederland zit!" Haar tip is daarom: "Probeer het groots aan te pakken en deel je innovaties en ideeën met de rest van de wereld."

Bron: rvo.nl