Pharmi is dé digitale apotheker

Datum van item

9 mei 2020

Categorie van item:

Praktijkverhalen

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

33x bekeken

"Elke dag ben ik trots als we als team bouwen aan betere informatie voor elke patiënt"

Claudia Rijcken, CEO en founder van Pharmi

LIOF helpt deze ondernemer met:

LIOF helpt deze ondernemer met:

financiering vanuit het Limburg Business Development Fund (LBDF)

Een project van: LBDF Ontwikkelfonds

Testimonial

Begin je met een nieuw medicijn? Dan heb je hierover vaak vragen. Hoe moet je het gebruiken? Hoe werkt het precies? Waar moet je op letten? In de apotheek kun je lang niet altijd al je vragen stellen. Omdat er een lange rij achter je staat. Of omdat je eigenlijk pas thuis bedenkt wat je precies had willen vragen ... Pharmi helpt je om je medicijnen beter te begrijpen en zonder fouten te gebruiken.   

Claudia Rijcken, CEO en founder van Pharmi, vertelt:

“Meer dan 30% van de patiënten begrijpt nog onvoldoende hoe een geneesmiddel werkt, hoe zij het middel juist moet gebruiken of wat zij moet doen bij ongewenste effecten. Mede hierdoor belanden in Nederland meer dan 25.000 mensen per jaar onnodig in een ziekenhuis. Pharmi wil apothekers helpen om samen dit probleem aan te pakken. Door de digitale kansen van deze tijd te gebruiken. Dat noemen we ‘blended care’.”

De juiste informatie, op de juiste plek en in de juiste taal

Iedereen moet Pharmi kunnen gebruiken

Claudia: “Pharmi geeft je alle informatie over je medicijn die je zoekt en maakt het mogelijk om vragen te stellen aan je eigen apotheek. Pharmi werkt aanvullend op het advies dat je in de apotheek eventueel kreeg. Als je thuis bent, kun je je vraag dus aan je digitale apotheker stellen. Zo heb je altijd je apotheker bij de hand als dat nodig is. Je kunt zelf je medicijngebruik beter managen. Dit geeft betere behandeluitkomsten, maar ook bijvoorbeeld minder verspilling.”

Pharmi vroeg LIOF om hierbij te helpen 

Claudia is als oprichter gepassioneerd over Pharmi. Om Pharmi sneller te kunnen ontwikkelen, zocht ze contact met LIOF. “Zodat we de digitale apotheker met nog veel meer patiënten kunnen delen. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten we Pharmi koppelen aan allerlei bestaande ICT-software. Daarvoor hebben we ontwikkelbudget nodig.”  

Corona of geen corona: goede ideeën blijven gelukkig groeien

Ralph Hunnekens, Investment Manager LBDF bij LIOF, ging met Pharmi in gesprek: “Ook - of juist - in deze huidige tijd financieren wij graag goede ideeën. Pharmi is hier zeker een voorbeeld van. Wij hebben deze veelbelovende start-up daarom geholpen met een lening vanuit het Limburg Business Development Fonds (LBDF).” 

Pharmi gebruikt de digitale kansen van deze tijd

Pharmi is opgericht in 2019 en laat nu al duidelijke groei zien. Ralph: “Pharmi is nu een platform voor op je telefoon of tablet en wil op termijn doorgroeien naar een volwaardige virtuele apotheker. Dat is niet alleen een sprong voorwaarts in de digitalisering van apothekers, maar maatschappelijk ook erg relevant.”

We gaan voor ons ultieme doel

Claudia: “We hebben samen met LIOF belangrijke milestones geformuleerd. We werken er nu hard aan om deze te halen. Het budget van LBDF maakt dit mogelijk. Zo hebben we aanvullende experts bij Pharmi betrokken. Zij ontwikkelen nu de technische, wetenschappelijke en compliance-kant van het platform. Vervolgens vertalen onze softwarebouwers dit in een geüpgradede digitale apotheker.” 

“Met deze doorontwikkeling kunnen we wellicht op termijn aan alle apotheken of apotheeksystemen in Nederland gekoppeld worden. Om elke patiënt digitale farmaceutische ondersteuning te kunnen bieden. Ons ultieme doel. Want dan wordt onze digitale apotheker voor alle patiënten in Nederland toegankelijk.”

Als start-up ben je snel en wendbaar …

Claudia heeft van haar passie en hobby haar werk gemaakt. Heeft ze tips voor andere start-ups? “In het begin zijn er altijd mensen die zeggen dat je innovatie het nooit zal halen. En daar hebben ze altijd wel een reden voor. Laat dit je niet weerhouden, maar neem die feedback mee in je strategie. Het kost veel energie en tijd om voldoende mensen de potentie van een goede innovatie te laten inzien. Maar heb je succes? Dan heb je dikke kans dat diezelfde critici je ambassadeurs worden.” 

… wees ook je eigen speedbootje!

“Als startup voel je je soms een klein speedbootje dat met een grote tanker zaken wil doen. Vergeet dan niet: start-ups zijn sneller en wendbaarder. En dat is zeker in coronatijden een essentiële competentie waar veel grote organisaties behoefte aan hebben.”

Meer weten over Pharmi? Kijk op www.pharmi.info