Natuurlijk sterk! Met hennep natuurlijk.

Datum van item

22 juli 2025

Categorie van item:

Praktijkverhalen

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

6x bekeken

Hennep. De kans is groot dat je een product in huis hebt waarin je deze natuurlijke vezel terugvindt. Zoals kleding, papier en zelfs in de isolatie van je woning. TerraFibre voegt, met passie, aan deze lijst nog een duurzaam product toe: groeimatten van 100% hennepvezel. De matten worden onder andere gebruikt om baby greens, sla en andere groenten in kassen van de glastuinbouw te laten groeien. Het bedrijf is gevestigd in Venlo. Marinka Heuts, CEO van Terrafibre Europe, blikt terug op de start van dit innovatieve bedrijf en kijkt vooruit naar de toekomst.

h2
terrafibre

Maak kennis met Terrafibre

Marinka: “Wij vinden een gezonde wereld, gezonde voeding en voedselzekerheid heel belangrijk. Daarom dragen we graag bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen die onder andere de Nederlandse overheid en de glastuinbouw met elkaar hebben afgesproken.” Deze bijdrage levert Terrafibre met groeisubstraten, oftewel groeimatten, gemaakt van hennepvezel.  Marinka: “Onze groeimatten zijn volledig van hennepvezel, een organisch materiaal dat een duurzaam alternatief biedt voor de afbouw van veen in bijvoorbeeld potgrond.”

h2

"Hennep is een van de sterkste natuurlijke vezels op aarde. Het biedt de sterkte van een synthetische vezel, maar is toch volledig biologisch afbreekbaar na gebruik. Dit maakt onze producten tot de meest duurzame optie op de markt"

Marinka Heuts, CEO van Terrafibre Europe

Liof & Terrafibre

Op zoek naar een partner om de droom te verwezenlijken 

Terrafibre is gestart in 2020. “We ontdekten de potentie van hennepvezel. En nadat we een driejarig project bij Wageningen University & Research (WUR) hadden afgerond, maakten we in 2024 een businessplan om binnen 5 jaar eindproducten op de markt te brengen. We zochten een partner om deze droom te verwezenlijken en vonden die in LIOF, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Limburg.”

Voor een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg

LIOF, de regionale ontwikkelmaatschappij voor Limburg, ondersteunt innovatieve ondernemers met advies, netwerk en financiering. Sjaak Berden, business developer bij LIOF: “Wij doen dat met het oog op een slimmer, duurzamer en gezonder Limburg. De ambities van Terrafibre sluiten hierop naadloos aan. We hoefden dan ook niet lang na te denken toen we de vraag kregen van deze ondernemers voor ondersteuning. Dat deden we onder andere door het businessplan aan te scherpen. Ook brachten we Terrafibre in contact met relevante partijen in het ecosysteem van Brightslands Campus Greenport Venlo.”

Het bleek een win-winsituatie. Marinka: “Wij zagen een mooie kans om onze droom waar te maken door samen te werken met LIOF. Heel fijn dat dat is gelukt!”

Belangrijke momenten

Van de eerste ervaringen en uitdagingen …

Bij een goede bedrijfsvoering horen ook strategische keuzes op belangrijke momenten in de groei van het bedrijf. Marinka: “Tijdens een bezoek aan een Europese sla-teler zagen we van dichtbij hoe hard telers werken aan verduurzaming en zoeken naar alternatieven voor veen en steenwol, die nu nog veel gebruikt worden als groeimedium. We gaven telers onze hennepmatten om te testen. Hoewel de resultaten hoopvol waren en overeenkwamen met de eerdere WUR-tests, bleken de matten nog niet goed genoeg voor de professionele tuinbouw.”

… naar verbeteringen en nieuwe samenwerkingen 

“We besloten van fabrikant te wisselen,” vertelt Marinka verder. “We vonden een nieuwe fabrikant dichter bij huis, waardoor ons businessmodel een stuk sterker werd. Toen bleek dat beide fabrikanten de matten zelf niet verder konden verbeteren, besloten we zelf de matten te gaan ontwikkelen. Daarbij blijft de kennis van de fabrikant zeker wel nodig - dus gingen we met de nieuwe fabrikant een samenwerking aan. In de tussentijd zochten we een partner met kennis van substraten, plantengroei, wortelontwikkeling en voeding. Ook die partner vonden we. Vervolgens kwamen we via ons netwerk in contact met LIOF, aan wie we ons idee voorlegden. Inmiddels hebben we vanuit een fijne samenwerking financiering gekregen voor de eerste ontwikkelfase.”

Met de blik vooruit

Heeft Marinka tot slot nog tips voor andere ondernemers?

Daar is ze heel duidelijk in: “Geloof in je innovatie, geloof in je product en zoek naar de juiste partners. Je hebt elkaar nodig!”

Wat was je blik vooruit toen je met Terrafibre begon? 

“De afgelopen jaren waren echt geweldig. Je bent overal mee bezig en het werk is enorm breed: je krijgt te maken met alle onderdelen van bedrijfsvoering. Soms is het werk ook heel operationeel. Ik heb letterlijk in de garage matjes staan snijden. Maar ik wist waar ik het voor deed en hield mijn blik daarop gericht.” 

Wat is nu je blik vooruit? 

“Over 5 jaar staat Terrafibre op de kaart als betrouwbare aanbieder van duurzame groeimatten van hennepvezel. We verkopen onze matten dan binnen Europa. Dat is ons doel op dit moment!”

 

Deze LIOF-testimonial is van juni 2025. Meer informatie:  www.terrafibreeurope.com/nl Fotografie: Ron Wiersma (http://www.ronwiersma.nl)

h2