Beslissen, dat doet ondernemer Igor Stel vaak op basis van zijn ervaring en zijn buikgevoel. MKB Datalab Limburg triggerde hem om gebruik te maken van de enorme hoeveelheid data die de Entertrain Group elke dag genereert. Nu werkt hij aan een ‘vlaaivoorspeller’. Een tool die hem helpt om op maat in te kopen en voedselverspilling tegen te gaan.
Wat te doen met mijn data?
Wat te doen met mijn data?
Bij All In in Eindhoven en Echt, avonturenpark Valdeludo, Kasteel Limbricht en De Hompesche Molen zorgen de kassa’s, de ticketverkoop en de reserveringssystemen elke dag voor een grote stroom data. Igor: ‘Daar kun je wat mee, dat wist ik. Alleen kwam het er niet van om er ook écht iets mee te doen. Tot ik via via in contact kwam met MKB Datalab Limburg. Zij geven bedrijven op een praktische manier advies en ondersteuning over digitalisering. Door de regelingen die ervoor zijn, zijn er nauwelijks kosten aan verbonden. Die laagdrempeligheid én de extra tijd die ik door corona kreeg, trokken me over de streep om samen met MKB Datalab Limburg te onderzoeken wat ik mijn data zou kunnen doen.’
Annet Schmeitz en Luke Xuereb, masterstudenten Business Intelligence en Smart Services aan Universiteit Maastricht en Jordy Slagter, student Software Development aan het VISTA college werden door Datalab aan Igor gekoppeld.
Vlaai
Vlaai
Igor: ‘Ik wilde graag eenvoudig beginnen. Daarom zocht ik naar een alledaags vraagstuk. Vlaai, dus! Zeker bij Kasteel Limbricht en de Hompesche Molen verwachten gasten dat er vlaai is. Je moet het dus in huis hebben. Je weet alleen nooit hoeveel vlaai je nodig hebt. Dus je komt óf tekort, óf je moet vlaai weggooien. En dat is allebei niet goed. Zo kwam ik op de ‘vlaaivoorspeller’.’
Annet: ‘Door het verzamelen en combineren van data willen we voorspellen hoeveel vlaai er elke dag nodig is. We kijken naar verschillende factoren die van invloed kunnen zijn. Denk aan het weer, de dag van de week, het seizoen, of het een feestdag is en of er bijvoorbeeld evenementen in de omgeving zijn.’
Voorspellen
Voorspellen
Luke: ‘Ik houd me bezig met webscraping. Met behulp van automatische scripts verzamel ik data uit openbare bronnen; het weerbericht, bijvoorbeeld, maar ook evenementenkalenders en social media. Die gegevens match ik met data van Entertrain Group, zoals de kassagegevens, de ticketverkoop en de reserveringen. Zo voorspel ik het aantal gasten. Annet richt zich op de kassa’s en de inkoopgegevens van De Hompesche Molen en Kasteel Limbricht. Door al die data te combineren, kunnen we het benodigde aantal vlaaien voorspellen.’
Teamwork
Teamwork
Jordy zorgt ervoor dat alle verzamelde data gebruikt kunnen worden. Jordy: ‘De data komen uit verschillende systemen, daardoor kun je ze niet meteen gebruiken. Ik zorg ervoor dat de Excelbestanden met data worden gezet naar SQL – een gestandaardiseerde taal. Met SQL kunnen programmeertalen wél werken. Een uitdagende klus, want ik heb nog nooit met zoveel data gewerkt.’ Annet: ‘Luke en ik zijn blij met Jordy in ons team. Door zijn werk kunnen we sneller gaan. We vullen elkaar heel goed aan.’
Planning en crowdmanagement
‘In het begin was ik benieuwd hoe het samenwerken met een groepje studenten uit zou pakken’, vertelt Igor. ‘Je geeft toch een deel van je bedrijfsgegevens prijs. Toch had ik er snel vertrouwen in. Bovendien heeft MKB Datalab Limburg alles goed in een contract geregeld. Nu we onderweg zijn, ontdekten we al snel dat er zoveel meer mogelijk is aan de hand van de data die we nu verwerken.’ Luke: ‘Entertain Group is een groot bedrijf dat zijn medewerkers flexibel in kan zetten. We zien nu mogelijkheden om met behulp van data het personeel voor de verschillende locaties te plannen. Je zou bijvoorbeeld ook met gerichte kortingsacties of andere marketingactiviteiten de bezoekers over de locaties kunnen spreiden. Zo ontdekken we steeds weer nieuwe mogelijkheden.’
Dashboard
Annet: ‘Uiteindelijk willen we een soort dashboard ontwikkelen waarin alle gegevens gevisualiseerd worden, zodat Igor heel gemakkelijk kan zien, wat er waar nodig is.’ Igor: ‘Zo’n tool kan dan ook interessant zijn voor andere ondernemers. Je kunt dan objectieve en onderbouwde beslissingen nemen en efficiënter plannen en inkopen. Mijn buikgevoel durven loslaten, dat wordt straks nog de grootste uitdaging!’