Maastrichtse start-up geeft kleren een nieuw leven

Datum van item

19 maart 2024

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

36x bekeken

Geen lineair traject van kopen, dragen en weggooien, maar een circulair proces waarin kleren telkens herbruikbaar zijn. CiRCEE, een sustainable fashion platform uit Maastricht, hoopt de kledingindustrie op haar kop te zetten door op één plek duurzame merken te verkopen, kleding te verhuren, repareren én recyclen. „We kijken niet naar het aantal verkochte producten, maar het aantal bereikte klanten.”

h2
Lily

Een zwarte bikini in het zand van Zoutelande bracht haar aan het denken. Lily Pepper zag op een zonnige dag aan het strand het weggegooide kledingstuk liggen. Ze besloot onderzoek te doen naar de impact van mode op het milieu. Dat de mode-industrie voor problemen zorgde met betrekking tot goedkope arbeid in voornamelijk Aziatische landen, dat wist ze. Maar dat de mode-industrie verantwoordelijk is voor tien procent van de wereldwijde CO2-uitstoot — alleen de olie-industrie heeft een nog hoger percentage — en jaarlijks 92 miljoen aan textielafval produceert, vond ze ronduit shocking.

Lily stelde zichzelf de vraag: hoe kan dit? Er zijn genoeg duurzame merken en innovatieve technieken om kleding een nieuw leven te geven, dus waarom is de mode-industrie niet circulair? De mogelijkheden zijn er. Ze zijn alleen niet altijd even toegankelijk, merkte Lily. Zeker niet voor de consument.

„Onderzoek leert dat mensen weinig duurzame kleding kopen en nauwelijks hun kleren repareren of recyclen omdat het vaak ongemakkelijk voor hen is”, legt ze uit. „Het kost tijd en geld, terwijl je voor kopen, herstellen en doneren ook telkens op verschillende plekken moet zijn. Het zou veel handiger zijn om al deze opties op één plek te hebben.”

Afval is een bron

Laat dat nou precies het idee achter CiRCEE zijn, een sustainable fashion platform vernoemd naar de Griekse godin van transformatie. Het bedrijf opereert online vanuit Maastricht, de plek waar Lily haar bachelor Liberal Arts and Sciences aan University College Maastricht summa cum laude heeft afgesloten met een focus op sustainable business & law. De geboren Duitse is al van jongs af aan gefascineerd door circulaire economie, het vervangen van een lineair proces van iets aanschaffen, gebruiken en weggooien voor een circulair proces waarin materialen telkens hergebruikt kunnen worden. Afval is volgens Lily namelijk geen afval meer, maar een bron.

Ze ziet zichzelf niet zozeer als een activist, maar actief is ze zeker. Ambitieus ook. „Veel mensen weten dat de vleesindustrie en veelvuldig reizen met het vliegtuig slecht is voor het milieu, maar niemand staat stil bij de rol van mode. Deels omdat de impact minder zichtbaar is, maar ook omdat fashion een luxeproduct is. Het geeft voldoening en het is een middel om je ware identiteit te uiten, dus zijn mensen bereid minder bij de negatieve gevolgen stil te staan. Fast fashion en goedkope kleding is voor de consument nou eenmaal makkelijker, maar het is door de korte levensduur wel slecht voor de portemonnee én het milieu.” Lily trekt de parallel met roken: iets dat slecht voor je is, maar waarbij de juiste maatregel, namelijk stoppen met roken, niet bepaald makkelijk is. „Het kost moeite, motivatie en bewustzijn. Aan ons de uitdaging om op het gebied van fashion de juiste beslissing wél makkelijk te maken.”

Verbinden

De kernmissie van CiRCEE is circulaire mode toegankelijk maken voor het publiek. Mensen kunnen er duurzame merken kopen, huren, kledingstukken laten repareren en doneren, alles onder één dak. „Re-tail, re-pair, re-sell, re-cycle and re-educate, met ook nog eens de optie to rent”, vertelt Lily. “Wij verhelpen de disconnectie tussen kledingwinkels, kleermakers en kringloopwinkels en leveren bestellingen zoveel mogelijk op een duurzame manier per fiets.”

CiRCEE opereert vooralsnog online, maar in de nabije toekomst verschijnen er ook fysieke pop-ups bij evenementen in Maastricht en mogelijk elders in de provincie. In de toekomst wil ze ook een hub in bijvoorbeeld Rotterdam oprichten. Hoe ze gaat bepalen of CiRCEE een succes wordt? Niet door te kijken naar het aantal verkochte producten, maar het aantal bereikte klanten. „Hoeveel mensen hebben wij ervan overtuigd om van fast fashion over te stappen naar slow fashion? Dat is tenslotte onze kernmissie. CiRCEE en haar methodologie is ook een ideale case study voor andere industrieën die met een soortgelijke uitdaging kampen, namelijk hoe de consument zover te krijgen op een duurzaam alternatief over te stappen. Ook in die industrieën zijn de technieken en mogelijkheden er. Het is gewoon een kwestie van connecting the dots. Doen we dat, dan realiseren we hopelijk een toekomst waarin er geen verdwaalde bikini’s meer op het strand liggen.”

 

Dit artikel is geschreven door De Limburger

h2