Kunststoffenbeurs: circulair plastic vraagt lef en schaal

Datum van item

24 september 2025

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

8x bekeken

Het ontmoetingspunt voor de kunststofketen in de Benelux laat de ambities en obstakels rond circulair plastic zien.

h2
Dopper CEO

De jaarlijkse Kunststoffenbeurs in de Brabanthallen in Den Bosch geldt al jaren als hét ontmoetingspunt voor de kunststofketen in de Benelux. Van materiaalleveranciers en machinebouwers tot ontwerpers, recyclers en brandowners: de hele keten is aanwezig om kennis te delen en innovaties te tonen. De afgelopen jaren was duurzaamheid al een steeds belangrijker thema, maar deze editie, wederom neergezet door Mikrocentrum, spant de kroon: werkelijk alles staat in het teken van de transitie naar circulariteit. 

Voor een bezoeker is er dan ook geen ontkomen aan: kreten als ‘Recycling is geen circularity’, ‘Zo bereiken wij circulariteit’ en zelfs ‘Dit is green serendipity’ zijn op elke hoek van elk gangpad zichtbaar. Tegelijk is er realisme. Wie je ook spreekt, de boodschap is dat circulariteit haalbaar is, dat we het moeten doen, maar ook dat er nog heel veel obstakels zijn. De overheid als de partij die daar beweging in moet brengen is dan ook nooit ver weg.

Dat blijkt ook tijdens de lezing van Thor Tummers van Unilever. Het bedrijf verkoopt producten die dagelijks door 3,4 miljard mensen worden gebruikt. Juist die schaal maakt het effect van keuzes groot, maar brengt ook beperkingen. “Wij zijn een groot bedrijf, maar niet zó groot dat we de transitie naar circulair plastic in ons eentje kunnen maken,” stelt Tummers.

Hij wijst op het spanningsveld rond de green premium: recyclaat is duurder dan virgin plastic. Hoewel consumenten in enquêtes aangeven bereid te zijn voor duurzaamheid te betalen, blijkt de realiteit weerbarstig. “De consument zegt: ik wil duurzame producten en ik wil meer betalen. Maar in de praktijk vormt die meerprijs nog altijd een barrière,” aldus Tummers.

Volgens hem ligt de sleutel in collectieve actie. Unilever werkt aan design for sustainability en bovenwettelijke pilots, maar benadrukt dat wetgeving en sectorbrede afspraken cruciaal zijn. “Ons model is ‘Raising the Floor, Lifting the Ceiling’: wetgeving dwingt de markt omhoog, terwijl we zelf projecten starten om innovatie te versnellen,” zei hij. Kortom: de overheid moet bijspringen. Alleen zo kan volgens Tummers de green premium omlaag, en kan circulair plastic echt opschalen.

h2
Lees verder op ioplus.nl