Greentom: pioniers van een groene toekomst

Datum van item

5 juni 2024

Categorie van item:

Praktijkverhalen

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

208x bekeken

In Maastricht bevindt zich Greentom, een kinderwagenmerk dat staat voor ‘Green Tomorrow’. Sinds 2013 werkt dit bedrijf aan een groenere toekomst. Guillaume Smitsmans, Sales & Marketing Director, vertelt over hun missie om plastic afval een tweede leven te geven door circulaire productalternatieven aan te bieden.

Wij gebruiken bestaand afval als grondstof voor het ontwikkelen van producten met een award-winning design,” begint Guillaume. “Door plastic afval een nieuw leven te geven en duurzame alternatieven te maken voor alledaagse producten, wil Greentom een betere wereld achterlaten voor toekomstige generaties.”

h2
Greentom

Aandacht voor circulair ondernemen

Greentom streeft ernaar het meest duurzame alternatief voor alledaagse producten te creëren, zonder concessies te doen aan functionaliteit en esthetiek. In dit proces volgen ze de Greentom Design Principles: Sustainability, Product Excellence en Dutch Design.

De producten van Greentom zijn zo circulair mogelijk ontworpen, door te kiezen voor de meest duurzame optie die technisch en economisch haalbaar is. "Onze producten zijn gemaakt van hoogwaardige gerecyclede materialen die betrouwbare en consistente prestaties bieden. Bovendien zien ze anders uit dan elk ander product," zegt Guillaume. "We gebruiken innovatieve ontwerpoplossingen en gasinjectie mallen. Hierdoor kunnen de producten lokaal geproduceerd, geassembleerd en na gebruik gemakkelijk gerecycled worden. Waar het gros van de concurrentie meer dan 15 verschillende virgin materialen gebruikt en de assemblage meer dan 90 minuten in beslag neemt, doen wij het met 2 gerecyclede materialen en assembleren we de kinderwagen binnen 5 minuten. Daardoor kunnen we de producten tegen een eerlijke prijs aanbieden, waardoor ze wereldwijd toegankelijk en betaalbaar zijn voor de consument."

 

B Corp Certificering

Greentom mag zichzelf een ‘Certified B Corporation’ noemen. "B Corp is hét keurmerk voor organisaties die zich inzetten voor een betere wereld met oog voor mens, milieu en maatschappij. Met deze certificering behoren we tot een wereldwijd netwerk van inspirerende organisaties die bijdragen aan een duurzame en verantwoorde samenleving zoals Nespresso, Patagonia, Rituals en Ben & Jerry’s. Greentom is het eerste kinderwagenmerk ter wereld dat het felbegeerde B Corp-certificaat heeft behaald," vertelt Guillaume trots.

 

Circulaire strategie: refurbishment & recycling

Greentom streeft ernaar de maximale waarde uit haar producten te halen door de productlevenscyclus te maximaliseren. "Onze producten zijn zo ontworpen dat de componenten gemakkelijk kunnen worden uitgewisseld. Dit maakt circulaire oplossingen mogelijk zoals reparatie door de klant zelf, maar ook refurbishment en leasing via geselecteerde partners," legt Guillaume uit.

Wanneer het product zijn volledige potentieel heeft bereikt, kan de kinderwagen eenvoudig worden gedemonteerd. De onderdelen en materialen kunnen dan opnieuw worden gebruikt, bijvoorbeeld op de tweedehands markt of voor refurbishment. "Aan het einde van de levenscyclus kan de kinderwagen volledig gerecycled worden en kan dit materiaal weer hergebruikt worden in het productieproces," voegt Guillaume toe.

 

Stip op de horizon

Over vijf jaar zal Greentom, naast de kinderwagen, meerdere duurzame alternatieven voor alledaagse producten aanbieden. "Ook zal dan de volledige inkoop van grondstoffen, de productie en de recycling van de producten binnen Europa plaatsvinden. Het liefst in Nederland natuurlijk," aldus Guillaume.

h2

Terug naar de basis: Less is more

Voor ondernemers die ook duurzaam willen ondernemen, heeft Guillaume nog enkele tips: "Het proces begint echt aan de tekentafel. Ga terug naar de basis en wees creatief op een vernieuwende manier. ‘Form follows function’ en ‘less is more’ zijn leidende principes. Zet je visie op papier, vertrek vanuit de functie en dan volgt de vorm later, waarbij minder vaak meer is. Zoek samenwerking met gelijkgestemden, leer van elkaar en creëer synergie. Want we hebben elkaar hard nodig!"