"We zijn enorm snel uitgegroeid tot dé serviceverlener in de e-mobiliteitsmarkt"
LIOF helpt deze ondernemer met:
LIOF helpt deze ondernemer met:
We zijn vanaf de oprichting in 2018 betrokken bij Get Bike Service als minderheidsaandeelhouder. En we hebben het bedrijf in de verschillende levensfasen ondersteund. Vanaf de oprichting tot de volgende groeistap, oftewel van start-up naar scale-up. We zijn trots op de groei die Ward en zijn team laat zien. Met hun kennis en kunde leveren zij een belangrijke bijdrage aan duurzame mobiliteit en aan innovatief ondernemerschap in Limburg. We kijken samen dan ook vol vertrouwen uit naar de toekomst. Ook, of juist nu, in coronatijden.
Een project van: LIOF Participatiefonds
LIOF en Get Bike Service
Ward Grootjans, managing director van Get Bike Service vertelt:
“We servicen alles van de fiets tot de elektrische auto. Met een focus op dat wat een fietsenmaker niet kan, maar een autogarage ook niet. Denk aan delivery bikes, maar ook bakfietsen en licht elektrische voertuigen (LEV’s). Eigenlijk alles wat je in de binnenstad ziet rondrijden voor het bezorgen van pakketten.”
Bedrijven zetten steeds vaker elektrische voertuigen in
“Onze service is een antwoord op de sterke groei in e-mobiliteit van de afgelopen jaren. Veel consumenten hebben al langere tijd een e-bike, maar in de zakelijke dienstverlening zien we nu ook steeds meer elektrische voertuigen. Vooral in de binnenstad. Voor het bezorgen van pakketten, maaltijden en bij bedrijven die ‘gedeelde fietsconcepten’ inzetten.“
Een band plakken kunnen we allemaal
Deze sterke groei leidt tot een toenemende vraag om al deze voertuigen te servicen, vertelt Ward. “Iets wat de traditionele fietsenwinkel niet kan oplossen. Want een band plakken kunnen we allemaal, maar wat doe je als je LEV niet werkt? Of je e-bike stottert? En je klant aan de andere kant van de stad met smart wacht op je bezorging?”
“De coronacrisis zorgt voor een sterke groei in online bestellingen en bezorgingen. Dat heeft een positieve invloed op onze bedrijfsactiviteiten.”
Ward zag een niche in de markt …
“We hebben zowel mobiele als vaste servicepunten. Dat betekent dat de klant altijd snel een oplossing voorhanden heeft. Kwaliteit is erg belangrijk voor ons. We hebben goed opgeleid technisch personeel, sterke processen en een duidelijke focus.” Gecombineerd met de toenemende marktvraag – nog eens versterkt door de groei in online bestellingen en bezorgingen door de coronacrisis - leidde dit in 2019 tot een extreem snelle groei van Get Bike Service. Een groei waar LIOF sterk bij betrokken is als investeerder.
… en klopte aan bij LIOF
Ward: “Sinds mijn jeugd gaf mijn moeder altijd hoog op over LIOF en haar doelstellingen. Zij werkte toen bij de Universiteit Maastricht. Ik ben daarom een aantal jaren geleden al bij LIOF langsgeweest met een eerste idee. Dat werd toen direct afgeschoten”, voegt Ward er lachend aan toe, “maar bij dit idee was iedereen direct super enthousiast.”
LIOF zag potentie in dit duurzame idee
Sjoerd Geerling, Investment Manager bij LIOF: “We zijn vanaf de oprichting in 2018 betrokken bij Get Bike Service als minderheidsaandeelhouder. En we hebben het bedrijf in de verschillende levensfasen ondersteund. Vanaf de oprichting tot de volgende groeistap, oftewel van start-up naar scale-up. We zijn trots op de groei die Ward en zijn team laat zien. Met hun kennis en kunde leveren zij een belangrijke bijdrage aan duurzame mobiliteit en aan innovatief ondernemerschap in Limburg. We kijken samen dan ook vol vertrouwen uit naar de toekomst. Ook, of juist nu, in coronatijden.”
“Voor ons is LIOF geen simple money maar smart money”
Meer een zegen dan een last
Ward: “Samen met Sjoerd Geerling, onze case manager bij LIOF, kijken we heel actief naar de markt en de ontwikkeling van Get Bike Service. LIOF helpt ons met haar kritische blik op onze business case en met de financiering. Als een ondernemer is dat een zegen en een burden tegelijk. Heb je LIOF als investeerder? Dan heeft de markt meer vertrouwen in je onderneming. Dat merk je. Tegelijk geeft LIOF niet zomaar geld. Ze wil weten wat je er mee doet en ze kijkt kritisch met je mee. Dat merk je ook. Maar dat betekent wel dat je zelf ook kritisch bent en bewustere keuzes maakt. Voor ons is LIOF geen simple money, maar smart money.
Focus op één ding en doe dat goed
Heeft Ward nog een tip voor andere ondernemers? “Geloof heilig in je concept, ook als de rest van de markt vindt dat je ongelijk hebt. Maar, pas je wel aan de dynamiek in de markt aan. Wij hebben ons business plan volledig aangepast na onze ervaringen in het eerste jaar. Bedenk ook goed: wil je concurreren in een grote markt? Of wil je marktleider worden in een snel groeiende niche? Wij kozen voor het laatste.