Let’s boost good food together!
Jongeren consumeren steeds minder groenten en fruit, terwijl we weten dat dit zo belangrijk is voor onze gezondheid. Bij de Food Boost Challenge kijken we wat jonge mensen drijft, waarom ze niet gezond eten en wat we kunnen doen om dit te verbeteren.
Waarom de Food Boost Challenge?
Jongeren in Nederland worden te vaak verleid tot ongezonde voedselkeuzes. Onderweg, maar ook op school of in de sportkantine. Veel jongeren eten te weinig groente en fruit en kiezen liever voor zoete dranken dan voor water. Gezonde producten worden minder snel gekozen, omdat de ongezonde variant vaak makkelijk voor het grijpen ligt. Dat willen wij op een slimme manier veranderen: met jongeren zelf.
Gezond eten en drinken – water, voldoende groente en fruit, volkorenproducten – is belangrijk voor een gezond lichaam. Het verlaagt het risico op allerlei ziektes, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en sommige vormen van kanker. En het vermindert het risico op overgewicht en obesitas. Van de 12- tot 16-jarigen heeft bijna 16% overgewicht, van de 16- tot 20-jarigen 19% (bron: CBS). Daarnaast eet slechts 1% van de 14- tot 18-jarigen dagelijks voldoende groente en eten de meeste jongeren niet meer dan 1 stuk fruit per dag (bron: RIVM). Dat kan dus beter!
De meeste preventieprogramma’s richten zich op kinderen in het basisonderwijs en zijn gebaseerd op traditioneel wetenschappelijk onderzoek. Programma’s gebaseerd op participatory action research én gericht op adolescenten, zoals middelbare scholieren, studenten in het middelbaar of hoger beroepsonderwijs en universitaire studenten zijn zeldzaam. Met de Food Boost Challenge brengen we daar verandering in!
Wat als we jongeren uitdagen om zelf met nieuwe voedingsconcepten te komen?
De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life / De Haagse Hogeschool, HortiHeroes en Foodvalley NL.
Samen met hogescholen, (v)mbo's, universiteiten en partners uit het bedrijfsleven dagen we jongeren uit om zelf met ideeën te komen om gezonder eten aantrekkelijker te maken. In vier fases – van onderzoek tot ideevorming en van conceptontwikkeling tot prototype – geven zij een boost aan een gezonder eetpatroon van hun eigen en volgende generaties.