Plantaardige tonijn, soep van afgedankte groente, burgers op basis van insecten of gezonde chips? Heb je als ondernemer een (nieuw) product of concept en ben je benieuwd wat de consument ervan vindt, dan kun je nu terecht bij Brightlands NovaBite op de campus in Venlo.
Brightlands NovaBite is een nieuw expertisecentrum voor sensorisch onderzoek en productoptimalisatie, gericht op voeding vanuit de beleving van de consument. Bedrijven en organisaties kunnen bij dit nieuwe centrum terecht voor smaak- en productonderzoek, in-company paneltrainingen en expertise op het gebied van Europese en Nederlandse wet- en regelgeving.
‘We helpen bedrijven die nieuwe producten willen ontwikkelen: starters met een goed idee. Een mkb’er die zijn product wil verbeteren of een multinational die een nieuw concept wil introduceren’, vertelt Thijs Gipmans, project- en teammanager van Brightlands NovaBite. ‘Bij de ontwikkeling van nieuwe producten en concepten wordt er steeds vaker gekeken naar gezondere alternatieven met bijvoorbeeld minder zout, suiker of vet. Maar 70 tot 90 procent van die nieuwe producten is een jaar na de introductie al uit het schap verdwenen, simpelweg omdat de consumenten ze niet lekker vinden.’
"We willen een bijdrage leveren aan het versnellen van de ontwikkeling én het succesvol op de markt brengen van verbeterde, gezondere en duurzamere voedingsproducten en -concepten."
Marktintroductie
Het is volgens Gipmans daarom dus belangrijk om gezonde – en lekkere – producten te ontwikkelen die goed aansluiten bij de wensen en behoeften van de consument. Brightlands NovaBite ondersteunt producenten bij die zoektocht naar gezonde en duurzame voeding met smaakonderzoek en productontwikkeling op maat. ‘We willen hiermee een bijdrage leveren aan het versnellen van de ontwikkeling én het succesvol op de markt brengen van verbeterde, gezondere en duurzamere voedingsproducten en -concepten’, vertelt Gipmans.
Sensory booths
Het expertisecentrum herbergt de nieuwste voorzieningen op het gebied van sensorisch onderzoek, waaronder zogenaamde sensory booths waar smaaktesten uitgevoerd kunnen worden, een ruimte voor focusgroepen met observatieruimte en een demokeuken waar gekookt kan worden met nieuwe, innovatieve producten en ingrediënten. Daarnaast beschikt het centrum over een eigen consumentenpanel met uiteenlopende achtergronden en persoonskenmerken voor het testen van producten en/of concepten.
Expertisecentrum
NovaBite is geen centrum dat consumenten een nieuw product laat proeven en vraagt: vindt u het lekker? Gipmans: ‘We willen weten of het product een beetje of erg lekker is en waarom: vanwege de geur, de smaak of het uiterlijk? Wat voelen de testers, wat denken ze? En wat vinden ze van de uitstraling, de verpakking, de bereiding en de prijs? Hoe doet het product het in vergelijking met concurrerende producten? En hoe geloofwaardig achten de consumenten eventuele gezondheidsclaims? NovaBite is het expertisecentrum voor deze vraagstukken.’
Partners
Brightlands NovaBite neemt de activiteiten over van het eerdere Test, Taste & Concept Center van Brightlands en werkt samen met het Laboratory for Behavioural Gastronomy en Food Claims Centre Venlo van Universiteit Maastricht en met partners Normec Foodcare en BASF | Nunhems. De nieuwe faciliteit wordt gedeeltelijk gefinancierd vanuit de 2e tranche van de Regio Deal Noord-Limburg en de partners die dit project mogelijk maken zijn de Rijksoverheid, Provincie Limburg en Gezondste Regio Noord-Limburg.