Wist je dat veel elektrische bestelbussen onder de streep net zo duur kunnen zijn als vergelijkbare dieselvarianten? En soms zelfs goedkoper?! Logistiek Bereikbaar maakt deze vergelijking graag op maat voor jouw bedrijf en jouw bestelwagens. Deze berekening is gratis en onafhankelijk. Zo kun jij bij de aanschaf of lease van een nieuwe bestelbus de beste optie kiezen.
Bij de aanschaf of lease van een bestelwagen kijk je al snel naar de aanschafprijs. Maar het is ook belangrijk om naar de Total Cost of Ownership (TCO) te kijken: de prijs onder de streep. Dan hou je ook rekening met de kosten van bijvoorbeeld onderhoud, brandstof en afschrijving. De logistiek makelaars van Logistiek Bereikbaar gebruiken een uitgebreide TCO-tool waarmee ze op maat een TCO-vergelijking tussen diesel- en elektrische bestelbussen kunnen maken.

Diesel versus elektriciteit
“Deze tool houdt bijvoorbeeld rekening met de aanschafprijs, het jaarlijks aantal gereden kilometers en de brandstofprijzen”, licht logistiek makelaar Mark Luikens toe. “Afhankelijk van de kWh-prijs die je voor stroom betaalt en hoeveel kilometers je rijdt, heb je met een elektrische bestelbus vaak lagere verbruikskosten dan bij een dieselvoertuig. Bij het bedrijf laden is over het algemeen goedkoper dan thuis of bij een publieke (snel)laadpaal laden. Door de lagere verbruikskosten van een elektrische bestelbus kun je de eventueel hogere investering mogelijk terugverdienen. En leaset jouw bedrijf de wagens? Dan houden we rekening met de eventueel hogere leasekosten en lagere verbruikskosten.”
Bpm, laadvolume, trekgewicht en andere criteria
Ook de bpm neemt Mark in de vergelijking mee. “Die bpm geldt wél voor dieselbussen en alle andere bussen die op een fossiele brandstof rijden. Maar met een elektrische of door waterstof aangedreven bestelbus betaal je geen bpm. Dat maakt nogal een verschil.” Ook handig: Mark kan op diverse criteria filteren. “Heb je een minimaal laadvolume nodig? Of een minimaal trekgewicht? Ook dit neem ik in de vergelijking mee. Kortom, onze TCO-tool is echt maatwerk en een goede weerspiegeling van de werkelijkheid.”
Van één bus tot een heel divers wagenpark
De tool is bruikbaar als je met één bestelbus rijdt, maar ook als je een wagenpark hebt met tientallen verchillende bestelwagens. Voor al deze wagens kunnen Mark en zijn collega’s de vergelijking maken. Het resultaat is een rapport waarin alle facetten zijn opgenomen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Mark: “Uiteraard geeft dit rapport alle informatie over de kosten onder de streep van de bestelbussen. We nemen daarin ook mee hoe lang je gemiddeld over een bestelbus doet, zodat je weet wat de jaarlijkse afschrijfkosten zijn. En er staat informatie in over hoe om te gaan met een (toekomstige) zero-emissiezone.”
Onafhankelijk en objectief
Mark benadrukt dat de TCO-tool en het bijbehorende adviesrapport onafhankelijk en objectief zijn. “Wij zijn niet verbonden aan bepaalde merken auto’s of bepaalde bedrijfswagendealers. Alle merken auto’s zijn in de tool opgenomen. Wij redeneren enkel en alleen uit het belang van jouw bedrijf. Zodat jij goed geïnformeerd bent om bij de aanschaf of lease van een nieuwe bus de beste optie te kiezen. Dat kan dus ook de keuze voor een dieselbus zijn, dat is uiteraard aan jou.”
Elektrisch rijden financieel aantrekkelijk
Mark heeft al vele TCO-berekeningen gemaakt voor bedrijven. “Door het wegvallen van de bpm-vrijstelling voor diesels zie je dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus al heel dicht bij die van een diesel ligt. En als je alle andere kostenposten en financiële voordelen meerekent, zijn sommige elektrische bussen onder de streep zelfs goedkoper dan de vergelijkbare dieselvariant. Daardoor is elektrisch rijden in veel gevallen financieel aantrekkelijk.”