Elektrisch trekker rijden vraagt om koplopers

Datum van item

18 augustus 2022

Categorie van item:

Nieuws

Aantal likes:

Aantal reacties:

0 reacties

Aantal weergaven:

295x bekeken

Foto: © Niels van der Boom

 

Agromec in het Brabantse Veghel heeft met ECE een geëlektrificeerde 700-serie van Fendt ontwikkeld. De 700 Vario is een van de populairste trekkers in Nederland. Onder de licht verbrede motorkap bevinden zich een 70 kilowatt-accu en 150 kilowatt-elektromotor, goed voor 200 pk. De interne accu is bedoeld voor manoeuvreren tijdens het wisselen van de hoofdaccu.

Deze powerbox weegt 2.000 kilo en hangt in de fronthef. Je hoeft alleen de stekker in te pluggen. Je kunt ongeveer drieënhalf uur op één accu werken. Eén powerbox staat aan een laadpaal, terwijl je doorwerkt op het tweede pakket. Afhankelijk van de energiebehoefte wissel je de accu's gedurende dag. Bij rustige periodes kunnen de accu's dienen als energieopslag of om een ander apparaat aan te drijven.

 

Nieuwe accu's

'Daarom is de accu uitgerust met een koel- en verwarmingsunit', verklaart productmanager Coen Loeffen van Agromec. 'We kiezen voor nieuwe accu's en geen gerecyclede. Een nieuwe accu is duur, maar tweedehands is deze in verhouding nog duurder. Met drieduizend laadcycli gaat een nieuwe accu minstens vijftien jaar mee. Dan bedraagt de capaciteit nog 80 procent van het origineel.'

ECE, een dochteronderneming van Doosan-importeur Staad, bouwt al langer grondverzetmachines om tot volledig elektrisch. De vraag naar trekkers komt ook uit deze richting. Opdrachtgevers als aannemers, bouwbedrijven en gemeenten vragen emissieloos te werken.

'Subsidiemogelijkheden zijn gericht op volledig emissieloze voertuigen', weet Loeffen. 'Mede daardoor slaan we de hybride tussenstap over. Kijk naar de auto- en transportsector. Daar is hybridetechnologie een gepasseerd station.'

 

Grond-, weg- en waterbouw

De bedrijven die een trekker hebben besteld, zijn allemaal actief in de grond-, weg- en waterbouw of het bermbeheer. 'Deze ondernemers kijken ook naar waterstof', weet ontwikkelaar van de trekker Mart van der Valk.

'Een nadeel van waterstof is het volume. Er zijn voorbeelden waarbij, met de huidige techniek, 11 kilo waterstof wordt meegenomen op het dak, terwijl 90 kilo is vereist om een dieseltank van 400 liter te vervangen. Daarvoor zijn 25 flessen vereist, de ruimte van twee cabines', ligt Van der Valk toe.

 

Lees verder op nieuweoogst